17 september 2021

En skolbänk är en skolbänk är en skolbänk. Eller? Nej, inte riktigt. Studenterna på DPU-programmet har utvecklat en rad nya pedagogiska
möbler – flyttbara, ljuddämpande och flexibla. Nu ska prototyper tas fram på Malmstens och sedan väntar Möbelmässan i Stockholm.

Hela gänget samlade i våras. Harald Lithman, Arvid Wittwång, Agnes Wide, Amanda Perlind, Alma Swärdh och Annika Racki. Den här terminen har flera i gruppen fortsatt med utbytesstudier utomlands.

Roligast hittills

Bordet ElevAtion.Bordet ElevAtion.

Vad sägs om ett höj- och sänkbart arbetsbord som har hjul och är lätt att flytta runt i rummet? Eller en stol med extra förvaringsyta under sitsen, som också är hjulförsedd och kan rullas runt? Eller en flyttbar whiteboard med inbyggd laddstation som skärmar av rummet och dämpar ljud?

Allt är exempel på pedagogiska möbler som en av grupperna i DPU-programmets kandidatkurs tagit fram under vårterminen 2021. DPU står för Design och produktutveckling och är en av civilingenjörsutbildningarna på LiU.

- Den i särklass roligaste kursen hittills på programmet, säger Arvid Wittwång, en av de sex studenterna i gruppen.

- Det var en öppen uppgift där vi själva fick hitta lösningar och en struktur för arbetet. Det var praktiskt inriktat och vi fick använda mycket av den kunskap vi fått i tidigare kurser.

Harald Lithman, en av de andra deltagarna i gruppen, håller med.

- Allra mest nöjda är vi nog med bordet. Det var det vi började med och lade ner mest krut på. Är det något jag önskar är det att vi haft mer tid att utveckla och finslipa de andra koncepten. Det var så kul, säger han.

Olika problem

Arvid Wittwång och Harald Lithman.Arvid Wittwång och Harald Lithman.

I kandidatkursen, sammanlagt 18 poäng under programmets tredje år, delades studenterna in i grupper som fick till uppgift att utveckla koncept för att lösa problem inom olika områden. Även om uppgifterna skiljde sig åt, var arbetsgången i grunden densamma – att förvandla en idé till färdigt koncept. Vissa givna ramar och gemensamma krav, gällande till exempel redovisning, fanns också för samtliga projekt.

Några exempel förutom pedagogiska möbler blev en ny lasttruck (för att kunna använda lättare och mer miljövänliga batterier), en sjukhusrobot vid namn Yumi samt en elcykel med kaross. I det sistnämnda fallet utgick gruppen från ett färdigt koncept och byggde en egen, fungerande prototyp. (Samtliga projekt presenteras via länk nedan.)

- Jag tycker resultaten är fantastiskt bra, säger Simon Schütte, universitetslektor och en av handledarna på kursen.

- Det här är en kurs utan färdiga svar, där deltagarna själva får pröva olika idéer och komma fram till de bästa lösningarna. Att själv kritiskt bedöma sitt eget arbete och sen förbättra det, är den viktigaste förmåga en ingenjör kan ha.

Andra tar vid

Stolen KontRoll.Stolen KontRoll.

Även om kandidatkursen är avslutad – och alla deltagarna godkända – fortsätter arbetet med flera av idéerna. När det gäller de pedagogiska möblerna kommer prototyper att byggas, både av en annan grupp ingenjörsstudenter på LiU och av studenter på Malmstens möbelsnickeriutbildning i Lidingö. De sistnämnda ska också lägga till en konstnärlig touch till möblerna.

När Arvid Wittwång och Harald Lithman träffar en av de nya grupperna får de frågan om projektets kärnvärden. Vad tycker de är allra viktigast, och vad ska höstterminens grupp särskilt tänka på?

- Flexibilitet och hållbarhet när det gäller möblerna. Och täta avstämningar, för att få olika perspektiv, i arbetet, säger Arvid.

- Jobba vidare med stolen, försök göra något kul av den. Det var något vi inte riktigt hann med, säger Harald och tillägger att det blir spännande att se vad de nya studenterna kommer att hitta på.

Möbelmässan

Whiteboard PorTavel.Whiteboard PorTavel.

När de fysiska prototyperna är färdiga kommer de sedan att visas i LiU:s och Malmstens monter på Möbelmässan i Stockholm 8–12 februari 2022. Planer finns också på ett visningsrum i A-huset på Campus Valla där olika studentarbeten ska ställas ut.

- Det är jätteroligt att kunna ta tillvara studenternas idéer och kunskap på det här sättet, säger läraren Simon Schütte.

Gruppen bakom de pedagogiska möblerna bestod av Alma Swärdh, Annika Racki, Agnes Wide, Amanda Perlind samt Harald Lithman och Arvid Wittwång.

Övriga projekt

Kolla in de andra projekten på kursen här.

Poster E-bike.

Upcycling – ett inspirerande cirkulärt möbelkoncept som tar vara på miljö, design och ekonomi (broschyr): Upcycling

Mobile robot – en studie om utvecklingen av YuMi:s mobila plattformschassi (poster): Mobile robot

Saify – innovativ säkerhetsprodukt som kan detektera kritiska händelser med hjälp av artificiell intelligens (broschyr): Saify