09 november 2018

Hur funkar en robot? Vilka olika sorters robotar finns det? Och går det att få styra själv en liten stund? Frågorna var många när fem andraklasser från Malmslättsskolan besökte robotlabbet på LiU nyligen.

studiebesök åk 2 malmslättsskolan robotlabbetRobert Westerdahl visar och berättar om industrirobotarna. Barnen från Malmslättsskolan lyssnar. Bild: Teiksma Buseva

Tog med papper och penna

Läraren och forskaren Erik Sundin har själv barn på skolan och hade tagit initiativ till studiebesöket. Tajmingen var perfekt eftersom barnen läser en kurs i teknik och själva gör enkla programmeringar av så kallade bluebot-robotar i undervisningen.

I våras fick eleverna till och med besök av en av robotarna som utvecklats på LiU. Den uppvisningen blev mycket uppskattad.

- De tycker att det här är väldigt spännande. En av killarna tog till och med block och penna för att han skulle kunna anteckna, säger Gudny Thorisdottir, klasslärare i klass 2D.

studiebesök åk 2 malmslättsskolan robotlabbetKoncentration. Alva Larsson provar att styra roboten. Bild: Mikael Sönne

Nikki Wallin-Sandvik, en av eleverna, tyckte också det var roligt att besöka LiU.

- Ja, det är spännande att se hur robotarna fungerar, säger hon när hon fått testa att använda styrplattan en liten stund.

Visade film från Tesla

Vid studiebesöket berättade Erik Sundin om olika typer av robotar och visade film på bland annat de stora robotarna som tillverkar Teslas bilar. 160 stycken, tre meter höga robotar samsas med 3000 anställda i den högautomatiserade bilfabriken i Fremont, USA.

I labbet visade studenten Robert Westerdahl några av de industrirobotar som finns på universitetet. Barnen fick också styra en av robotarna själva en liten stund.

- Den här kan gå nästan hur långsamt eller snabbt som helst. Kommer den emot rutan så måste man styra om eller stanna roboten. Den stoppar inte av sig själv, instruerade han.

På frågan vad robotar kan användas till kom många förslag. Göra saker, hjälpa människor eller kanske ”robotben” för någon som bara har ett ben, var några förslag. ”Svårt, men inte omöjligt”, trodde Robert Westerdahl om den sista idén.

Roboten blir aldrig trött

studiebesök åk 2 malmslättsskolan robotlabbetLeo Björk testar en av industrirobotarna. Bild: Teiksma Buseva

Men varför ska man över huvud taget ha robotar? Jo, för att göra sånt som människor tycker är tråkigt, föreslog någon.

- Precis så, jättebra att du säger det. En robot kan hålla på hur länge som helst, blir aldrig trött och tycker aldrig att något är tråkigt. Då kan vi människor göra något annat i stället, säger Robert Westerdahl.

Sammanlagt besökte ett 100-tal elever i fem klasser robotlabbet i A-huset på Campus Valla. Varje klass fick 40 minuter där en grupp först fick se film och höra Erik Sundin berätta om robotar medan den andra gruppen träffade Robert Westerdahl i labbet. Sedan byttes de om. Och sedan väntade nästa gäng 8-åringar i korridoren.

- De flesta barnen känner till robotgräsklippare, dansande robotar och bluebots, men vet inte så mycket om vad en- och tvåarmade industrirobotar kan göra. Detta fick de lära sig hos oss, summerar Erik Sundin.

Läs mer om robotar