2018
Totalt söktes stöd för 8 stora och 11 små projekt under 2018; summan av de sökta beloppen var 2.773 kkr (inkl. LKP, exkl. OH).
Step IN CRC (Concept Realization Center)
Micael Derelöv och Johan Persson, IEI - 250.000 kr
Spotterlab – en strategi för att medvetandegöra studenter på lab?
Jenny Hagenblad, IFM - 210.000 kr
Digitala självstudier – en väg till digital examination inom projektledning, affärs- och produktutveckling
Charlotte Norrman, IEI - 80.000 kr
VR-baserad undervisning
Jörg Schminder, IEI - 80.000 kr
TSE för ingenjören del 1 – direkt återkoppling vid simuleringsuppgift
Liselott Ericson, IEI - 70.000 kr
Datorsimulering som IKT-verktyg för omvänt klassrum
Robert Braun, IEI - 70.000 kr
2017
Totalt söktes stöd för 6 stora och 3 små projekt under 2017; summan av de sökta beloppen var 1.660.000 kr (inkl. LKP, exkl. OH).
Självrättande lärandestöd med omedelbar och anpassad återkoppling
Jonas Ekblom och Mathias Henningsson, IEI - 238.000 kr
Lightboard
Lasse Alfredsson, ISY - 230.000 kr
Fysiklabbet i fickan – Integration av experiment i föreläsningar, lektioner, basgruppsarbete och självstudier
Fredrik Karlsson och Carl Hemmingsson, IFM - 245.000 kr
Att stödja distribuerat studioarbete i designutbildning
Jonas Löwgren, ITN - 246.319 kr
Vem ska återkoppla? Hur vi kan använda ”peer feedback” i våra kurser
Dzamila Bienkowska, IEI - 80.000 kr
2016
Totalt söktes stöd för 4 stora och 7 små projekt under 2016; summan av de sökta beloppen var 1.512.000 kr (inkl. LKP, exkl. OH).
Undervisningsstrategier för att instruera och stärka studenter i förmågan att ta eget ansvar
Jenny Hagenblad, IFM - 236.000 kr
Hållbar utbildning för hållbar utveckling
Karl-Olof Bergman och Lars Westerberg, IFM - 258.200 kr
K3 - Kort och Karta för förståelse av Komplexa samband
Veronica Lindström, IEI - 53.200 kr
CDIO-LAX
Mark Vesterbacka, ISY - 80.000 kr
QR-koder, ett nytt pedagogiskt grepp för laborativ undervisning
Lars-Göran Mårtensson, IFM - 75.360 kr
Interaktiv inlärning av cellulära processer*
Ann-Christin Brorsson, IFM - 80.000 kr
Inverterat klassrum med hjälp av interaktivt läromedel för datastrukturer och algoritmer
Tommy Färnqvist och Chunyan Wang, IDA - 80.000 kr
Hur kan vi kombinera stora studentvolymer med studentaktivt lärande?
Eva Lovén och Dzamila Bienkowska, IEI - 80.000 kr
Video tutorials som undervisningsverktyg
Elisabeth Johansson, IEI - 55.828 kr
2015
Totalt söktes stöd för 8 projekt under 2015; summan av de sökta beloppen var 1.388.000 kr (inkl. LKP, exkl. OH).
Utveckling av kursinnehåll enligt ”The new taxonomy of educational objectives"
Kenneth Järrendahl, IFM, och Isak Engquist, ITN - 233.000 kr
Hållbar utveckling som en strimma genom civilingenjörsutbildningar
Ola Leifler, IDA - 250.000 kr
Hur ska CDIO-kurser effektivt möta industrins kompetensbehov?
Carl-Fredrik Mandenius och Gunnar Hörnsten, IFM - 215.000 kr
Effektiv caseundervisning – resurseffektivitet i casebaserad undervisning för att möta olika lärandemål och för att stödja samverkansinslag i utbildningen
Daniel Nordigården och Jakob Rehme, IEI - 247.000 kr
"Flipped classroom" i Molekylfysik. Två flugor i en smäll: anpassning av undervisningen till studenternas behov och tydliggörande av progressionen i programmet
Thomas Ederth, IFM - 80.000 kr
2014
Totalt söktes stöd för 18 projekt under 2014. Summan av de ansökta beloppen var 2.972.823 kr.
Dialogseminariemetodiken för ökad genomströmning och mer professionella civilingenjörer
Aseel Berglund och Fredrik Heintz, IDA - 250.000 kr
Effektivt lärande för hållbar utveckling i stora studentgrupper
Lisa Carlsson, IEI - 241.167 kr
Skriv Kemiska! Att bygga professionsspråk för kunskap och innovation i en ny ingenjörsgeneration
Maria Sunnerhagen, IFM - 250.000 kr
Utveckling av forum för samverkan mellan studenter och intressenter från arbetslivet
Martina Berglund, IEI - 76.500 kr
Strukturerade reflektioner kring kemiska omvandlingar på makroskopisk, mikroskopisk och symbolisk nivå för fördjupad kemiförståelse i samband med laborationsundervisning
Maria Lundqvist, IFM - 55.000 kr
Metod för skapande och implementering av casebaserad undervisning vid LiTH
Jakob Rehme, IEI - 80.000 kr
Introducing inverted classroom techniques in data structures and algorithms courses
Chunyan Wang, IDA - 80.000 kr
2013
Totalt söktes stöd för 19 projekt under 2013. Summan av de ansökta beloppen var 2.831.100 kr.
Computational Thinking i diskret matematik (projektet är försenat och pågår under 2014)
Fredrik Heintz, IDA och Jesper Thorén, MAI - 200.000 kr
Införande av ett webbaserat responssystem i undervisningen
Kenneth Järrendahl, IFM - 140.000 kr
Organiserade auskultationer för lärarutveckling
Jostein Langstrand, IEI - 36.000 kr
Interaktivt lärande i grundläggande matematisk analys via självrättande tester
Sixten Nilsson, ITN - 203.500 kr
Utveckling och tillämpning av en casedatabas som ett pedagogiskt verktyg och utbildningsresurs
Daniel Nordigården, IEI - 225.600 kr
Kamratutvärdering i kurser med stort datorlaborativt inslag
Kjell Simonsson, IEI - 185.000 kr
2012
Totalt söktes stöd för 15 projekt under 2012. Summan av de ansökta beloppen var 2.581.950 kr.
Telekommunikation utan elektronteknisk profilering (projektet är avslutat och rapportskrivning pågår)
Erik Bergfeldt, ITN - 150.000 kr
Den linjära algebrans användningar
Göran Bergqvist, MAI - 142.000 kr
Kvalitetssäkring av programmål (projektet är försenat och pågår fortfarande)
Dag Haugum, ITN - 250.000 kr
Improving teaching in TND012, criteria-based assessment (projektet är försenat och pågår fortfarande)
Aida Nordman, ITN - 77.000 kr
Steg 2 av utveckling av examination av kandidatexjobb
Tommie Nyström, ITN - 141.950 kr
Nätkurs i flervariabelanalys och vektoranalys
Olof Svensson, ITN - 265.000 kr
2011
Totalt söktes stöd för 13 projekt under 2011. Summan av de ansökta beloppen var 3.119.000 kr.
Ögonspårning – undervisning med vision (projektet är försenat och pågår fortfarande)
Camilla Forsell, ITN - 300.000 kr
Tävlingar som pedagogiskt verktyg i programmeringskurser
Fredrik Heintz, IDA - 150.000 kr
Virtuellt CDIO-verktyg för verklighetstrogen bioingenjörsutbildning
Carl-Fredrik Mandenius, IFM - 300.000 kr
Interaktiv termodynamik
Joakim Wren, IEI - 212.000 kr
2010
Totalt söktes stöd för 13 projekt under 2010. Summan av de ansökta beloppen var 2.537.000 kr.
Förvärdering: Studenters deltagande i kursanpassning inför kurs
Erik Berglund, IDA - 100.000 kr
Träning och examination av högre kunskapsnivåer i beräkningsvetenskap
Henrik Brandén, MAI - 100.000 kr
The social network classroom
Peter Bunus, Jalal Maleki, IDA - 290.000 kr
Webcasting i linjär algebra
Owe Kågesten, George Baravdish, ITN - 300.000 kr
Skapa en studio för kursdesign och utveckling
Tomas de Ming, IEI - 72.600 kr
Utveckling av examination av ex-jobb på kandidatnivå
Tommie Nyström, ITN - 172.000 kr
Insamling och visualisering av flygdata
Clas Rydergren, ITN - 62.500 kr
2009
Totalt söktes stöd för 12 projekt under 2009. Summan av de ansökta beloppen var 2.218.000 kr.
LAB-PAL Pipette: a self-evaluation tool of pipetting skills for Life Science Laboratories
Jordi Altimiras, IFM - 128.000 kr
Just in time teaching i kretsteori
Jonte Bernhard, ITN - 250.000 kr
Materialbibliotek för Design, Tillverkning, Konstruktion
Kerstin Johansen, IEI - 200.000 kr
Utveckling av integrerad kursmodell i civilingenjörsutbildning
Carl-Fredrik Mandenius, IFM - 300.000 kr
Vet vi om studenter uppfattar det vi vill få fram?
Björn Oskarsson, IEI - 148.000 kr