Inom satsningen "mottagning av nyutexaminerade förskollärare och lärare" erbjuder vi kommunövergripande vägledning och ett digitalt självskattningsformulär som fungerar som stöd för att utveckla den professionella yrkesrollen och för att därmed få en ökad trygghet, likvärdighet och långvarighet i yrket inom region Östergötland.
Självskattning för nyutexaminerade lärare och förskollärare
I självskattningsformuläret kommer den nyutexaminerade att bedöma hur väl förberedd/rustad hen anser sig vara för läraryrket efter genomgången utbildning. Målsättningen är att formuläret ska fungera som utgångspunkt för att nyutexaminerade lärare, med mentorns stöd, ska utveckla sin professionella yrkesroll.
De digitala självskattningsformulären fokuserar på de nyutexaminerades styrkor och utvecklingspotential. På så sätt kan mentorn bygga upp samtal och stöttning baserat på adeptens bedömningar i självskattningsformuläret. Det är även viktigt att mentorn och adepten har avstämning med rektorn.
I den kommunövergripande vägledningen finns förslag på hur ansvar kan fördelas mellan skolhuvudman, mentor, rektor och adept, med fokus på en god och likvärdig introduktionsperiod för alla nyutexaminerade.
Samverkan
Välkommen att delta i vårt samarbete med fokus på att underlätta mottagningen av nyutexaminerade förskollärare och lärare. Vid användning av självskattningsformulär blir mentorer och rektorer inbjudna att samverka med Linköpings universitet.