Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 6
av 6
träffar
Laddar resultat
Språk, redskap och representationer
Inom detta forskningsområde fokuseras dessa redskap och representationer och vilka möjligheter till lärande av naturvetenskap de ger. Vi undersöker även hur nya typer av redskap förändrar naturvetenskapliga lärandepraktiker i sig.
Teknik, naturvetenskap och didaktik - TekNaD
Teknik, naturvetenskap och didaktik - TekNaD - är en forskningsmiljö inom teknikens och naturvetenskapernas didaktik som startade 2011.
Medarbetare
Visa alla
Pedagogiskt arbete Norrköping
Vår kärna består av praktiknära forskning om verksamheter i anslutning till utbildning, som syftar till att förstå och problematisera villkor för utbildning och undervisning i bland annat förskola, fritidshem, skola och lärarutbildning.
Samspel och interaktion som pedagogisk verksamhet
Forskningen inom detta kunskapsfält analyserar samspel mellan aktörer (barn, pedagoger, fysiska artefakter) inom ramen för olika rumsliga och sociala kontexter (klassrummet, sandlådan) och i olika kommunikativa aktiviteter (fri lek, körlektioner).
Beröringskulturer och kroppslig integritet i förskolan
Forskningsprojektet syftar till att skapa förståelse av beröringskulturer, kroppslig integritet och kroppslig socialisering i svenska förskolor.
Didaktiska ansatser inom naturvetenskaplig undervisning
Forskningen inom detta område inriktas mot att dels vidareutveckla didaktiska ansatser inom naturvetenskap, dels undersöka och kritiskt granska deras historiska, kulturella samtida uttryck.