Samspel och interaktion som pedagogisk verksamhet

Barnkör.

Forskningen inom detta kunskapsfält analyserar samspel mellan aktörer (barn, pedagoger, fysiska artefakter) inom ramen för olika rumsliga och sociala kontexter (klassrummet, sandlådan) och i olika kommunikativa aktiviteter (fri lek, körlektioner).

Forskningen inom detta kunskapsfält analyserar samspel mellan olika aktörer (barn, elever, pedagoger, instruktörer och andra yrkesrepresentanter, föräldrar och andra vuxna, samt fysiska artefakter) inom ramen för olika rumsliga och sociala kontexter (i klassrummet, arbetsgruppen, kön till datorn eller sandlådan men också i förskolans tambur eller kupén på en körskolebil) och i olika kommunikativa aktiviteter (exempelvis i lektionsinstruktioner, gemensam projektrapportering, fri lek, hämtning och lämning på förskolan eller körlektioner).

Analyser fokuserar på olika diskursiva processer med avseende på utbildning, social och institutionell ordning och har ofta en tydlig praktik- och livsvärldsförankring. Den gemensamma nämnaren för forskningen inom fältet är ett fokus på situerat socialt samspel: samtal och multimodal interaktion studeras i sitt naturliga sammanhang. De metodologiska och analytiska ansatser som används speglar kunskapsfältets tvärvetenskapliga karaktär och omfattar bland annat konversationsanalys, medlemskategoriseringsanalys (MCA), etnografi, fenomenografi, samt andra mikrosociologiska perspektiv.

Exempel på teman som lyfts fram inom de olika projekten:

  • flerspråkighet och etnicitet
  • kamratgruppinteraktion
  • lekens infrastruktur
  • matematik i vardagen
  • mobilitet
  • måltidsinteraktion
  • socialt samspel
  • specifika lärandeaktiviteter
  • trafiksocialisation

Publikationer

Omslag för publikation ''
Jakob Cromdal, Kirsten Stoewer (2022)

Talking with children: handbook of interaction in early childhood education , s.266-285 Vidare till DOI

Omslag för publikation 'Teaching with Comics: Empirical, Analytical, and Professional Experiences'
Robert Aman, Lars Wallner (Redaktörskap) (2022)

Forskningsprojekt

Trikåklädda hjältar i klassrummet

Serietidningen berör ämnen som etnicitet, genus och klass på provocerande och engagerande sätt. Detta projekt bidrar till förståelse för hur serier kan användas i skolan för att skapa normkritiska diskussioner genom bild och text.

Förskolemåltider

Det  finns mycket prat om den pedagogiska måltiden men vad händer egentligen när barn och deras lärare äter tillsammans? Detta projekt undersöker hur multimodala resurser underhåller och stödjer ätbeteendet och social interaktion inom förskolan.

Med små steg: Barns trafiksocialisation i förskolan

Hur lär förskolebarn sig att delta i trafiken på ett säkert sätt? I detta projekt filmar och analyserar vi förskoleutflykter i trafiknära områden för att förstå pedagogernas praktiker och hur barn stegvis lär sig om trafik.

Kulturarv, tradition och religion i svensk förskolepraktik

Syftet med det här projektet är att undersöka hur förskollärare uppfattar och arbetar med att förmedla ett kulturarv samtidigt som undervisningen ska hållas fri från konfessionella inslag.

Autismens historia

Autismdiagnosen har fått en framträdande plats i samtida diskussioner om barns hälsa och utveckling. Vi studerar diagnosens framväxt ur ett historiskt perspektiv och hur aktörer definierat och diskuterat den i relation till de svenska förhållanden.

Evolution i serieform

Sedan 2022 ingår evolution i naturvetenskapen för åk 4-6. Därför finns ett behov av nya undervisningsverktyg för denna elevgrupp. Projektet undersöker hur en serietidning kan användas i undervisning och meningsskapande om evolution.

Livsfrågornas didaktik - Att arbeta med frågor om döden i förskolans praktik

Syftet med det här projektet är att i samarbete med förskollärare öka den didaktiska och begreppsspecifika kunskapen om barns frågor om döden i förskolans vardagliga verksamhet.

Kontakt

Forskare

Organisation