Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 7
av 7
träffar
Laddar resultat
Från fake till facts: Virtuell praktik för att träna upp förmåga att undervisa om konspirationsteorier
Projektet bidrar med kunskap om hur simuleringsträning, virtuell praktik, utvecklar lärarstudenters förmåga att leda undervisning om konspirationsteorier, populism och falska nyheter.
Nyhet |
02 april 2025
LiU satsar på AI-labb för framtidens lärande
Linköpings universitet satsar 3 miljoner kronor på AIST-labbet, en ny plattform för forskning och utbildning kring AI i undervisning. Målet är att utveckla och kritiskt ganska hur AI kan förbättra lärande och lärarutbildning.
Medarbetare
Visa alla
Nyhet |
04 februari 2025
Digitala simuleringar utvecklar lärares ledarskap
Lärares ledarskap kan vara en nyckel till att öka studiero och trygghet i klassrummen. På LiU får nu yrkesverksamma lärare utveckla sitt ledarskap genom digitala simuleringar där de undervisar avatarer.
Nyhet |
14 juni 2024
Enkla metoder gjorde lärare bättre på att undervisa
Alla lärares undervisning blev betydligt bättre efter att de fått besök av och återkoppling från experter på sina insatser under lektionen. Det visar en rapport från LiU som sammanställt observationer från 30 grundskolor.
Nyhet |
01 december 2023
Lärarstudenter har skapat AI-kurser för Kenya
På landsbygden i Kenya råder det brist på både el, internet och utbildningsmöjligheter. Då kan nya verktyg vara en väg framåt. Studenter på Ämneslärarprogrammet har under hösten utvecklat kurser för yrkesutbildningar i Kenya med hjälp av AI.
Nyhet |
06 oktober 2021
Forskning för lugnare klassrum
Många lärare kämpar med att få till en lugn klassrumsmiljö. Nu medverkar Marcus Samuelsson i en rapport om hur lärare kan arbeta för att upprätthålla studieron i klassrummet.
Nyhet |
02 oktober 2020
LiU-studenter undervisar virtuella elever
I ett Europaunikt projekt får studenter på LiU:s lärarprogram träna undervisning i virtuella klassrum. Förhoppningen är att det ska göra studenterna tryggare i att leda undervisning.