01 december 2023

På landsbygden i Kenya råder det brist på både el, internet och utbildningsmöjligheter. Då kan nya verktyg vara en väg framåt. Studenter på Ämneslärarprogrammet, inriktning mot gymnasiet, har under hösten utvecklat kurser för yrkesutbildningar i Kenya med hjälp av AI.

Stdenter grupparbetar
Kassandra Gille Wennerström och Kanokphon Hongsamrong är båda intresserade av globala frågor och har rest en del under utbildningen. Kanokphon har varit på fältstudier i Japan och Kassandra har gjort ett projektarbete i Österrrike. De har också båda varit i Kenya. – Att vi haft personliga erfarenheter från landet har varit värdefullt i projektet, säger Kassandra. Fotograf: Teres Wramell

Under hösten har 12 ämneslärarstudenter gjort ett projektarbete i samhällskunskap där de utvecklat ett tjugotal AI-kurser för yrkesutbildningar i Kenya. 

Landsbygden KenyaLandsbygden i Kenya. Foto Privat – Studenternas arbete har varit en del av ett forsknings- och utvecklingsprojekt som genomförs i samarbete med Kenswed m-school. Det är en skola inriktad på mobilt lärande på landsbygden i Kenya där det inte finns någon el eller internet. I stället används solcellsdrivna läsplattor och läslampor – och nu videokurser skapta med AI-verktyg, berättar Per-Olof Hansson, universitetslektor och lärare i samhällskunskap på Ämneslärarprogrammet.

Han är den som leder projektet tillsammans med Marcus Samuelsson, biträdande professor vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande. 

Utvecklat AI-genererade videokurser

Två studenter sitter vid ett skrivbord vid Kenswed Academy.Efter att ha gjort tre veckors fältstudier i Kenya våren 2022 valde Kassandra Gille Wennerström att stanna kvar på en termins utbyte. I slutet av utbytet hade hon även praktik på Kenswed och fick värdefulla erfarenheter. Erfarenheter som hon haft nytta av i projektarbetet. På bilden sitter hon i lärarrummet på Kenswed Academy och diskuterar. Foto Privat En av de studenter som varit med och utvecklat AI-kurserna är Kassandra Gille Wennerström. Hon läser till gymnasielärare med ämneskombinationen samhällsvetenskap och engelska. 

– Fokus har främst varit på kurser för yrkesutbildningar som ska leda till jobb eller självanställning och som behövs på den kenyanska arbetsmarknaden, säger hon.

Det kan handla om utbildningar till rörmokare, programmerare, bagare och frisörer. Andra kurser har haft ett mer allmänbildande eller folkbildande syfte som mänskliga rättigheter och munhälsa. De flesta kurser är riktade mot människor i åldersgruppen 18–25. En kurs Kassandra Gille Wennerström skapat handlar om menstruell hälsa och är inte begränsad till en viss ålder utan vänder sig till både de som menstruerar och de som inte gör det.

– Det har varit jättekul och det har känts väldigt viktigt att göra den här kursen. Det finns sådan enorm kunskapsbrist i ämnet och myter som skapar skam och förtryck och ojämlikhet.

AI-verktygen som studenterna använt är främst Elai som genererar videofilmer med AI-avatarer men även ChatGPT som genererar text. 

– Elai kan skapa videor utifrån texter vi skriver in i programmet. Sen kan man välja en färdig mall för designen, eller göra en egen, och lägga till animationer, säger Kanokphon Hongsamrong.

Hon läser till gymnasielärare i samhällskunskap och religion och är en annan av studenterna som utvecklat AI-kurserna. Bland annat har hon gjort en kurs om vatten. Efter att hon ställt frågor till programmet som ”Varför är rent vatten viktigt?” och ”Vad finns det för vattenburna sjukdomar?” fick hon förslag på rubriker och innehåll till videon. De kunde hon sedan ändra för hand tills hon blev nöjd. Ville hon ha mer innehåll var det bara att mata in mer text. 

Olika källor för korrekt information

Unga tjejer får sina naglar gjorda på en nagelsalong i Kenya.– Alla kurser vi läst inom pedagogik gör att vi vet vad som behövs för att de här videokurserna faktiskt ska funka för eleverna i Kenya, säger Kanokphon Hongsamrong som här sitter tillsammans med en annan ämneslärarstudent från LiU i Beauty-salongen på Kenswed Academy. Salongen tillhör yrkesutbildningen för kommande frisörer, nagelteknologer och make-up artister. Foto Privat För att textunderlagen skulle bli så bra som möjligt har det hänt att studenterna först använt sig av ChatGPT. 

– Ibland när jag hittat bra information på svenska har jag använt ChatGPT för att snabbt översätta till engelska, säger Kassandra.

Många texter har faktagranskats av lärarna på universitetet eller experter på området, som av tandläkare för kursen i munhälsa.

– Tandläkare här i Sverige har tipsat oss om vilka verktyg de använder i Kenya för att göra rent munnen och så har vi kunnat lägga till den informationen i Elai. Elai har inte kunnat göra allt jobb åt oss eftersom den inte vet allt om alla kulturer. Vi har behövt göra det lilla extra manuellt, säger Kanokphon.  

– För vissa kurser har vi också använt oss av andra typer av källor som 1177, olika dokument från FN och EU och kenyanska läroplaner som vi har fått ta del av från Kenswed. Så att det ska vara korrekt och adekvat information, berättar Kassandra. 

Kurserna har de gjort på både kenyansk engelska och swahili. I Elai finns över 120 språk med flera dialekter tillgängliga. Det finns även mer än 70 avatarer att välja mellan som används för att presentera kursinnehållet i videorna. Det går även att skapa en egen avatar.

– Avataren är ett mänskligt ansikte som läser upp allt vi skrivit in, säger Kassandra.

Hur vet ni att språket som genereras funkar?

– Lärarna på Kenswed har granskat kurserna och lämnat feedback på om till exempel swahilin fungerar eller om det går för fort eller långsamt, säger Kassandra.

– Vissa har sagt att avataren inte har någon personlighet, att den är stel och att swahilin inte är helt korrekt översatt, säger Kanokphon.

– För andra har det varit tvärtom. De har sagt att swahilin fungerar perfekt, säger Kassandra.

Kanske är det en smaksak. Kanske handlar det om betoning på fel ord. Ett som är säkert är att studenterna har behövt jobba mycket med den engelska de använt som grund för översättningen till swahili för att det ska bli så bra som möjligt.

– Men det har varit svårt eftersom vi inte kan swahili och Elai är ett engelskt program, säger Kassandra. 

Möjliggör utbildning för fler

Student äter lunch på Kenswed AcademySkollunch på Kenswed Academy. Ugali, sukumawiki, vitkål och jordnötter. – Ugali är som ett fast potatismos gjord på majs, sukumawiki liknar grönkål. Jordnötterna hade jag med själv, säger Kassandra Gille Wennerström. Foto Privat När alla granskningar och eventuella ändringar gjorts har det återstått för studenterna att rendera och ladda ner videofilmerna. Sedan har forskarna tagit vid för att följa implementeringen och lärandet. 

Inledningsvis har kurserna lanserats på fyra olika platser i Kenya där Kenswed m-school har verksamhet och till cirka 500 elever. Men fler finns på väntelistan, berättar Per-Olof Hansson.

– Ju fler solcellsenheter vi kan få ju snabbare går det att skala upp, inte bara på fler ställen i Kenya utan även i Tanzania och Somalia.

Samarbetet med det lokala företaget Mama Layla som tillhandahåller de solcellsdrivna läsplattorna och läslamporna är avgörande. Det är de mediesystem som tillsammans med AI-verktygen gör att fler kan få tillgång till utbildningarna. 

Vad har ni själva lärt er av det här projektet?

– Hur AI-verktyg kan komplettera undervisningen. De kan göra en sammanfattning av en lektion och det kan användas även i Sverige. Det skulle underlätta för de som varit sjuka och missat undervisningen, säger Kanokphon. 

– Att vi med vår kunskap om pedagogik snabbt och effektivt kan skapa olika AI-kurser, även i ämnen vi egentligen inte kan jättemycket om. Vi är inte experter på alla områden, vi är inga vattenreningsexperter, ändå har vi kunnat skapa kursinnehåll om det och använt oss av expertkunskap mer vid sidan om, säger Kassandra.

Framöver ska studenterna göra sin sista verksamhetsförlagda utbildning (slut-VFU). Då har de möjlighet att testa AI-verktygen i undervisningen.

– Jag vill göra en instruktion till en uppgift i Elai. Jag tror det vore kul även för elever i Sverige att få en uppgift uppläst av en avatar. Och så vill jag passa på att prova så mycket som möjligt nu när jag har chansen, säger Kanokphon. 

AI-verktygen kan också användas för planering och organisering, menar Kassandra. Som framtida lärare skulle de kunna använda AI för att exempelvis skapa en årsplanering.

– Sen så tror jag att det är med AI som med internet, att det kommer integreras i samhället och i det personliga livet mer och mer. Vi kommer att komma i kontakt med det i skolans värld, inte bara som verktyg utan också som något vi måste utbilda om. Precis som vi utbildar om internet på olika sätt, till exempel källkritik.

Läs mer om Ämneslärarprogrammet

För frågor om projektet, kontaka:

Senaste nytt från LiU

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.

Kinga Barrafrem.

Ny forskning om hur sociala medier påverkar din privatekonomi

LiU-forskare leder ett nytt projekt för att undersöka hur vår identitet påverkar de ekonomiska beslut vi tar – särskilt när sociala medier spelar en allt större roll för finansiell information.