02 april 2025

Linköpings universitet (LiU) satsar 3 miljoner kronor på AIST-labbet, en ny plattform för forskning och utbildning kring AI i undervisning. Målet är att utveckla och kritiskt granska hur AI kan förbättra lärande och lärarutbildning.

Fotograf: Jenny Widén

I takt med att digital teknik och AI får en allt större plats i samhället växer behovet av att förstå hur dessa verktyg kan användas på ett etiskt och effektivt sätt i utbildningen. En central del av LiU:s satsning är att utveckla så kallad AI-litteracitet – en förmåga att kritiskt granska och använda AI-teknologi i undervisningen.
- För att skapa mervärde i de nya kunskapsprocesserna som AI kan bidra till, behöver vi förstå vad som händer när tekniken introduceras i undervisning. Vi måste kunna kritiskt granska nyttan och veta när och var AI-verktyg bör användas och när de inte bör användas, säger Linnéa Stenliden, professor och en av projektledarna.

Simuleringar och virtuell praktik för lärarutbildning

AI öppnar även nya möjligheter för att skapa avancerade simuleringar och virtuell praktik för lärarutbildning. Genom att använda AI för att utveckla mer realistiska träningsmiljöer kan framtida lärare få öva på svåra och komplexa situationer innan de ställs inför dem i verkliga klassrum. Marcus Samuelsson, biträdande professor och expert på simuleringar i lärarutbildning, ser stora fördelar med denna utveckling.
- Vi kompletterar traditionella utbildningsformer med virtuell praktik och avancerade AI-simuleringar för att utveckla viktiga kompetenser. Samtidigt väcker det frågor om etisk integration av AI.

AIST-labbet – en långsiktig satsning för framtidens utbildning

AIST-labbet vid LiU syftar till att bli en långsiktig plattform för forskning och utbildning kring AI i skolsektorn. Genom att kombinera forskning med praktiska tillämpningar hoppas LiU kunna skapa nya, effektiva metoder för att utbilda både lärare och elever.
LiU:s satsning på AIST-labbet är en del av universitetets större vision om att forma framtidens utbildning genom att integrera digital kompetens på ett hållbart och etiskt sätt. Detta projekt har potential att påverka utvecklingen av lärarutbildning både nationellt och internationellt och skapa en ny standard för användning av AI i utbildning.

Kort fakta om AIST-labbet

AIST står för Artificiell Intelligens, Simulation och Teaching Laboratory och är en ny satsning vid LiU som syftar till att främja forskning, lärande och utbildning med fokus på:

  • AI, simulering och undervisning
  • Lärarutbildning, men även annan högre utbildning
  • Samverkan med relevanta aktörer

Målsättningen är att skapa en arena där forskare, lärare och studenter samt yrkesverksamma kan mötas för att diskutera och utveckla framtidens utbildning med hjälp av AI och simulering.


Kontakt

Relaterat innehåll

Organisation

Senaste nytt från LiU

En man och en kvinna i en park.

Så kan fastighetsägare jobba för att förebygga översvämningar

Risken för kraftiga skyfall och stora översvämningar ökar i takt med klimatförändringarna. Men fastighetsägare – oavsett storlek – underskattar ofta sitt eget ansvar. Forskare vid LiU kan nu visa hur man kan gripa sig an det förebyggande arbetet.

Porträtt (Gustaf Hendeby).

När forskning och försvar flyter samman

Spänt politiskt läge i världen, krig i Europa och ett vardagsliv med allt fler hot mot vår säkerhet – vad gör då forskningen? Mer än vad du kanske tror och det kommer att bli mer. Försvarsforskningen är mer aktiv än någonsin.

Män som besöker LiU.

De första M-teknologerna vet hur M:et kom på plats

De var några av de första studenterna på M-linjen vid Linköpings tekniska högskola, LiTH. Nu ordnar de ett jubileum för maskinteknologerna under åren 1969−1975. Och de får hjälp av dagens M-studenter.