– Men alltså, kan vi inte göra något annat? Det är ju så himla dålig stämning, uppmanar en elev. Och läraren svarar.
– Ja, okej, men jag tänker att det kommer att bli bra stämning, bara vi kommer i gång och jobbar.
En dialog som skulle kunna vara tagen från vilket högstadieklassrum som helst, men just den här konversationen utspelar sig mellan yrkesverksamma lärare och student-avatarer i en undervisningssimulering på LiU. Avatarerna klagar, är uppspelta, svåra att få kontakt med, tillbakadragna – precis så utmanande som elever ibland kan vara.
Känns som riktiga elever
Simone Acar är en av deltagarna och arbetar till vardags som gymnasielärare på Drottning Blankas Gymnasium i Norrköping.
– Jag var först lite skeptisk till avatarerna. Men under simuleringarna glömmer jag bort omgivningen och upplever det här som ett riktigt klassrum och riktiga elever, berättar Simone Acar.LiU började införa digitala simuleringar på lärarprogrammen runt år 2010, då först av alla Sveriges lärosäten. Nu har även möjligheten öppnats för yrkesverksamma lärare genom en uppdragsutbildning finansierad av Skolverket. Lärare från olika skolor och årskurser får i kursen fördjupa sig i ämnet ledarskap genom litteratur och föreläsningar, och praktisera de nya kunskaperna genom digitala simuleringar.
– Simuleringen ger lärarna en möjlighet att träna på att leda virtuella elever och hantera vanligt förekommande situationer, i en trygg miljö där ingen far illa om de råkar göra "fel", Det säger Marcus Samuelsson, som leder kursen, och som i många år har forskat om ledarskap och hur simuleringsträning kan användas för att utbilda lärare.
Marcus Samuelsson berättar att en central del av den praktiska simuleringen är att ge återkoppling till varandra, det är då lärarna lär sig som bäst. Forskning visar nämligen att lärares undervisning kan förbättras betydligt om de får direkt återkoppling och tid för reflektion.
Små detaljer som kan göra stor skillnad
Även deltagaren Pär Lindström undervisar på Drottning Blankas Gymnasium i Norrköping. Han upplever att de genom återkopplingen kommit till många insikter om sin egen undervisning, som de annars inte uppmärksammat. Både bra saker de gör, och lite sämre saker som kan förbättras.
– Här får jag ju feedback direkt från 15-20 kollegor. Och Marcus Samuelsson kan hjälpa mig att ändra en liten, liten detalj som tonläge, kroppsspråk, hur jag inleder och så som kan göra en jättestor skillnad i mitt ledarskap, säger Pär Lindström.
Kollegan Simone Acar håller med, och delar med sig av vilken feedback hon har fått under kursen.
– Jag kan ibland bli lite för auktoritär i min ledarroll och därför hamna i onödiga konflikter. I återkopplingen har jag fått tipset att lyssna in eleverna bättre för då kan jag leda dem på ett tydligare sätt. Det har jag verkligen tagit med mig och jag märker att det ger resultat i klassrummet, berättar Simone Acar.
Ett sätt att främja studiero och förebygga stök
Marcus Samuelsson berättar att lärarens sätt att leda undervisningen är den mest avgörande externa faktorn för elevers utveckling och lärande, men också för elevens trygghet i klassrummet. Att lärare får möjlighet att utveckla sitt ledarskap kan därför bli ett sätt att främja studiero, öka trygghet och förebygga stök.
På senaste tid har det flitigt rapporterats i media om stök och utmaningar i skolan. Lärarna Simone Acar och Pär Lindström tror att ett tydligare ledarskap från läraren i klassrummet kan hjälpa.
– Antingen ser vi det som att det är ungdomarnas fel att det är stökigt, eller så kan vi fundera på vad vi som lärare kan göra. Vad kan vi ändra på i vårt ledarskap, säger Simone Acar.
Efter att Simone Acar och Pär Lindström har avslutat kursen väntar uppdraget att inspirera och sprida kunskapen till lärarkollegor på deras skola. Lärdomarna från undervisningen av avatarerna Ava, Ethan, Jasmine och de andra ska ge riktiga elever ökad trygghet och studiero.