04 februari 2025

Lärares ledarskap kan vara en nyckel till att öka studiero och trygghet i klassrummen. På LiU får nu yrkesverksamma lärare utveckla sitt ledarskap genom digitala simuleringar där de undervisar avatarer.

Manlig lärare simulerar undervisning inför lärarkollegor
Gymnasieläraren Pär Lindström undervisar avatarerna i ämnet svenska. Runt omkring honom sitter flera lärarkollegor - redo att ge konstruktiv och värdefull feedback.  Fotograf: My Kronqvist

Men alltså, kan vi inte göra något annat? Det är ju så himla dålig stämning, uppmanar en elev. Och läraren svarar.
Ja, okej, men jag tänker att det kommer att bli bra stämning, bara vi kommer i gång och jobbar.

En dialog som skulle kunna vara tagen från vilket högstadieklassrum som helst, men just den här konversationen utspelar sig mellan yrkesverksamma lärare och student-avatarer i en undervisningssimulering på LiU. Avatarerna klagar, är uppspelta, svåra att få kontakt med, tillbakadragna – precis så utmanande som elever ibland kan vara.

Känns som riktiga elever

Simone Acar är en av deltagarna och arbetar till vardags som gymnasielärare på Drottning Blankas Gymnasium i Norrköping.

Vuxen student i ett klassrum
Simone Acar
Jag var först lite skeptisk till avatarerna. Men under simuleringarna glömmer jag bort omgivningen och upplever det här som ett riktigt klassrum och riktiga elever, berättar Simone Acar.

LiU började införa digitala simuleringar på lärarprogrammen runt år 2010, då först av alla Sveriges lärosäten. Nu har även möjligheten öppnats för yrkesverksamma lärare genom en uppdragsutbildning finansierad av Skolverket. Lärare från olika skolor och årskurser får i kursen fördjupa sig i ämnet ledarskap genom litteratur och föreläsningar, och praktisera de nya kunskaperna genom digitala simuleringar.

Simuleringen ger lärarna en möjlighet att träna på att leda virtuella elever och hantera vanligt förekommande situationer, i en trygg miljö där ingen far illa om de råkar göra "fel", Det säger Marcus Samuelsson, som leder kursen, och som i många år har forskat om ledarskap och hur simuleringsträning kan användas för att utbilda lärare.

Marcus Samuelsson berättar att en central del av den praktiska simuleringen är att ge återkoppling till varandra, det är då lärarna lär sig som bäst. Forskning visar nämligen att lärares undervisning kan förbättras betydligt om de får direkt återkoppling och tid för reflektion.

Små detaljer som kan göra stor skillnad

En leende man
Pär Lindström
Även deltagaren Pär Lindström undervisar på Drottning Blankas Gymnasium i Norrköping. Han upplever att de genom återkopplingen kommit till många insikter om sin egen undervisning, som de annars inte uppmärksammat. Både bra saker de gör, och lite sämre saker som kan förbättras.

Här får jag ju feedback direkt från 15-20 kollegor. Och Marcus Samuelsson kan hjälpa mig att ändra en liten, liten detalj som tonläge, kroppsspråk, hur jag inleder och så som kan göra en jättestor skillnad i mitt ledarskap, säger Pär Lindström.
Kollegan Simone Acar håller med, och delar med sig av vilken feedback hon har fått under kursen.

Jag kan ibland bli lite för auktoritär i min ledarroll och därför hamna i onödiga konflikter. I återkopplingen har jag fått tipset att lyssna in eleverna bättre för då kan jag leda dem på ett tydligare sätt. Det har jag verkligen tagit med mig och jag märker att det ger resultat i klassrummet, berättar Simone Acar.


Ett sätt att främja studiero och förebygga stök

Marcus Samuelsson berättar att lärarens sätt att leda undervisningen är den mest avgörande externa faktorn för elevers utveckling och lärande, men också för elevens trygghet i klassrummet. Att lärare får möjlighet att utveckla sitt ledarskap kan därför bli ett sätt att främja studiero, öka trygghet och förebygga stök.

På senaste tid har det flitigt rapporterats i media om stök och utmaningar i skolan. Lärarna Simone Acar och Pär Lindström tror att ett tydligare ledarskap från läraren i klassrummet kan hjälpa.

Antingen ser vi det som att det är ungdomarnas fel att det är stökigt, eller så kan vi fundera på vad vi som lärare kan göra. Vad kan vi ändra på i vårt ledarskap, säger Simone Acar.

Efter att Simone Acar och Pär Lindström har avslutat kursen väntar uppdraget att inspirera och sprida kunskapen till lärarkollegor på deras skola. Lärdomarna från undervisningen av avatarerna Ava, Ethan, Jasmine och de andra ska ge riktiga elever ökad trygghet och studiero.

Interaktion mellan lärare och vuxna studenter
Forskaren Marcus Samuelsson guidar de yrkesverksamma lärarna genom teori och praktisk simuleringsträning. Lärarna Alexander Ekström och Robert Eriksson är två av deltagarna.My Kronqvist

Kontakt

Läs mer om att kompetensutvecklas med LiU

Senaste nytt från LiU

Diplomatiska samtal kring kärnavfall och klimat i fokus

Har miljörörelsens organisationer någon roll kvar att spela vid utformningen av slutförvaret av svenskt kärnavfall? Och går det att få förståelse mellan Saudiarabien och önationen Fiji? Det är frågor i fokus för två nya forskningsprojekt vid LiU.

Studentantalet fortsätter öka – särskilt inom AI och IT-säkerhet

För femte året i rad ökar antalet studenter rejält på LiU. Sedan 2019 är ökningen nästan 40 procent. Fristående kurser är det som ökar mest och särskilt inom aktuella områden som AI och IT-säkerhet.

Porträtt av Vlatko Milic.

Hans forskning kan leda till ökad matsäkerhet i Sverige

Uppsala eller Linköping? För Eskilstunasonen Vlatko Milic föll valet för 14 år sedan på LiU. Att han skulle bli kvar efter studierna, doktorera och bli forskare var inte självklart. Nu har han inlett forskning som skulle kunna öka Sveriges resiliens.