Barns rättigheter har varit – och är fortfarande – ett omdebatterat fenomen. I kursen ställer vi frågor om dessa rättigheter. Forskning om barnkonventionen och barn som rättighetsaktörer ger oss begrepp och analytiska verktyg. Kursen vänder sig till dig som redan arbetar med barns rättigheter som yrkesverksam eller ideellt engagerad, och till dig som vill ha en sådan roll i framtiden.

Barns rättigheter i policy och praktik, 7.5 hp

HT 2024, Halvfart, Ortsoberoende

Barns rättigheter i policy och praktik, 7.5 hp

HT 2025, Halvfart, Ortsoberoende

Barns rättigheter framstår ofta som en självklarhet, något som inte går att ifrågasätta. I den här kursen ställer vi grundläggande frågor, såsom: Hur kan man motivera att barn har särskilda mänskliga rättigheter? Vem räknas egentligen som barn? Vem eller vilka har ansvar för att tillgodose barns rättigheter? 

FN:s barnkonvention är ett resultat av förhandlingar och kompromisser. Detta synliggörs i kursen genom diskussion om de fyra huvudprinciperna: principen om icke-diskriminering, principen om barnets bästa, barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling och barnets rätt att komma till tals i beslut som rör hans eller hennes liv. Vi hämtar exempel från aktuell forskning inom områden som demokrati, migration, utbildning, hälsa och socialt arbete.

En tvärvetenskaplig blick på barnkonventionen

År 2020 beslutades att inkorporera barnkonventionen som svensk lag, och många undrar vad detta innebär i praktiken. Till skillnad från juridiska kurser om barnrätt handlar den här kursen om att sätta barnkonventionen i ett bredare samhälleligt och forskningsmässigt sammanhang. Vilka utmaningar uppstår när barns rättigheter ska implementeras? Hur gör barn och unga idag anspråk på rättigheter som inte finns tydligt uttryckta i konventionen? Hur används barns rättigheter som en form av styrning?

Under de senaste decennierna har forskningen om barns rättigheter växt kraftigt. Vetenskapligt baserad kunskap utgör en viktig resurs för att utveckla kompetenser i arbetet med barns rättigheter i olika samhällssektorer. Under kursens gång introducerar vi centrala teoretiska begrepp inom historiska, filosofiska, statsvetenskapliga och antropologiska studier av barns rättigheter. Dessa använder vi för att undersöka hur barns rättigheter omsätts i policy och praktik och i relation till barns olika livsvillkor. 

Möjlighet till fördjupning i barnrättsfrågor

Kursen vänder sig både till personer som redan arbetar med barns rättigheter, antingen som yrkesverksamma eller ideellt engagerade, och till dig som vill ha en sådan roll i framtiden. En utgångspunkt är att kursdeltagarnas erfarenheter och kunskaper är en tillgång i undervisningen och kursen möjliggör på så vis ett utbyte mellan forskning, policy och praktik. Kursen är också ett bra tillfälle att prova på högskolestudier på svenska, till exempel för den som är nyfiken på att söka Tema Barns engelskspråkiga mastersprogram i Child Studies. 

Distanskurs med aktivt deltagande

Undervisningen sker helt på distans utan fysiska träffar. Du får tillgång till inspelade föreläsningar som stöd i läsningen inför online-seminarier, där utbytet mellan studenterna är centralt. Som kursdeltagare förväntas du delta aktivt och bedriva självstudier mellan seminarierna, som hålls på eftermiddagstid.

Citat

Den här kursen bidrar till att fördjupa förståelsen av barns rättigheter ur olika teoretiska perspektiv och ger möjligheten att granska hur barns rättigheter används och ges innebörd i verksamheter och aktiviteter för barn
Karin Zetterqvist Nelson, professor, Tema Barn

Få nya perspektiv på barns rättigheter

Tycker du att det är viktigt med barns rättigheter?

Vad är egentligen speciellt med barns rättigheter? Har du funderat på varför det finns  en särskild FN-konvention om barnets rättigheter? Då ska du läsa den här distanskursen om barns rättigheter i policy och praktik, som bygger på aktuell tvärvetenskaplig forskning.  

Lyssna på podden Unga - risk eller möjlighet?

Pod

Kurspaket

En unik examen