Problembaserat lärande, PBL, är benämningen på den pedagogiska modell som används vid Medicinska fakultetens samtliga utbildningar. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman och teoretiska och praktiska moment varvas under hela utbildningstiden.

Livboj Problembaserat lärande
Livbojen är ett hjälpmedel för att etablera ett gemensamt arbetssätt med problembearbetning, lärande och samarbete i basgruppen.

PBL betonar studentens ansvar för sitt lärande. Arbetsformerna stödjer utveckling av ett kritiskt och undersökande förhållningssätt samt förmåga att arbeta i grupp.

Basgrupp är det centrala arbetssättet för att bearbeta och lära under hela studietiden. Basgrupp innebär att studenterna arbetar tillsammans med utgångspunkt från verklighetsnära situationer eller problem med relevans för den kommande professionsutövningen.

Basgruppshandledare spelar en viktig roll för att stödja och utmana studenternas lärande. Arrangemang och upplägg för basgruppsarbetet kan se olika ut i olika stadier av utbildningen. Gemensamt för basgruppsarbetet i PBL oavsett arrangemang och upplägg är att det är studentens egna frågor som utgör grunden för lärandet och att basgruppen ges möjlighet att diskutera och pröva sina kunskaper.

Läs mer om problembaserat lärande i PBL-guiden som du kan ladda ner längre ner på sidan.

Principer för problembaserat lärande

Filmer om PBL-principerna

Hur fungerar problembaserat lärande? Vilka är fördelarna för dig – såväl under som efter utbildningen? Vad kan kännas svårt och utmanande i början?

Titta på filmerna där studenter vid Medicinska fakulteten går igenom de sju principerna bakom problembaserat lärande.

Spellista med samtliga filmer (Youtube)

PBL:s första princip

Första principen handlar om att lärande är en aktiv process, som är beroende av relevans och meningsfullhet.

PBL:s andra princip

Studenter och lärare är delägare i lärandet.

PBL:s tredje princip

Studenter tar ansvar för sitt lärande.

PBL:s fjärde princip

Läraren utmanar och stödjer studenternas lärande.

PBL:s femte princip

Basgruppsarbete är den centrala lärandeaktiviteten.

PBL:s sjätte princip

Reflektion och utvärdering är nödvändigt för lärandet.

PBL:s sjunde princip

Bedömning används både i lärstödjande och examinerande syfte.

Ladda ner och läs mer

Läs mer om vår pedagogiska profil

Dags att studera?

Kontaktpersoner inom medicinsk pedagogik