Vad är interprofessionell kompetens?
Interprofessionell kompetens handlar om att utveckla kunskap, attityder och förhållningssätt som gör att man anpassar sina egna professionella bedömningar och insatser i relation till andra professioner i patientens vårdprocess.
Det finns olika ramverk där man definierar interprofessionell kompetens som förmågan att kommunicera, förstå sin egen och andras roll och ansvar, kunna vara en god och effektiv teamarbetare och vara medveten om etik och värderingar som kan påverka samverkan och därmed vårdens kvalitet.
Lär med, om och av varandra
Studenterna vid Medicinska fakulteten samlas för att lära sig tillsammans i olika moment under sin utbildning, för att träna och utveckla sin interprofessionella kompetens. Genom att regelbundet få möjlighet att samarbeta över professionsgränserna får studenterna möjlighet att träna på att kommunicera, samarbeta och lösa problem gemensamt och bli medveten om sin egen och andras professionella kompetens.
Varför är samverkan mellan yrkesroller viktigt?
Samverkan mellan olika professioner är avgörande för att möta medborgarnas krav på en god, säker och effektiv vård. Medicinska fakulteten, Linköpings universitet har sedan starten 1986 haft interprofessionellt lärande (IPL) och problembaserat lärande (PBL) som hörnstenar inom utbildningarna. Interprofessionellt lärande innebär att man lär ”tillsammans med, om och av varandra” för att utveckla förmågan att samverka i hälso- och sjukvården.