Interprofessionellt lärande (IPL)

En av hörnstenarna inom utbildningarna vid Medicinska fakulteten är momenten där studenter från flera program lär tillsammans för att utveckla och träna sin interprofessionella kompetens, alltså förmågan att samverka i sina framtida yrkesroller.

Interprofessionellt lärande, det vill säga att studenter från olika program får träna sina kommande yrkesroller tillsammans, är en viktig del i utbildningen vid Medicinska fakulteten.  Foto: Peter Karlsson

Interprofessionell kompetens handlar om att utveckla kunskap, attityder och förhållningssätt som gör att man anpassar sina egna professionella bedömningar och insatser i relation till andra professioner i patientens vårdprocess. 

Genom att lära ”med, om och av varandra” skapas förutsättningar för att kunna arbeta i team, vilket i sin tur leder till ökad patientsäkerhet och effektivitet i vården. Interprofessionellt lärande är ett strategiskt utvecklings- och forskningsområde inom Medicinska fakulteten

Samverkan avgörande

Samverkan mellan olika professioner är avgörande för att möta medborgarnas krav på en säker och effektiv vård. Medicinska fakulteten har sedan starten 1986 haft interprofessionellt lärande på sin agenda. Begreppet interprofessionellt lärande står här dels för ett pedagogiskt perspektiv i lärandet, dels för olika arbetsformer i lärprocesserna, både hos studenter och lärare. 

Avsikten med interprofessionellt lärandet är att studenterna ska utveckla förståelse och kunskap om varandras professionella kompetenser, och i och med det bli mer medveten om sitt eget kompetensområde.

Tre interprofessionella moment

Det interprofessionella lärandet vid Medicinska fakulteten genomförs i tre moment inom ordinarie programkurser. 

Första interprofessionella momentet ”Professionalism inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst” (6 hp) ligger mitt i termin 1 eller 2.
Innehållet i momentet fokuserar i första hand på det professionerna har gemensamt och syftar till att bidra till en gemensam grund att utgå från i framtida samarbete med varandra. Momentets innehåll innefattar lagstiftning, hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens uppdrag och ansvar, hälsa, etik och evidens samt professionell och interprofessionell utveckling. Studierna bedrivs i programintegrerade basgrupper som handleds av en lärare. Lärargruppen representeras av samtliga program som ingår i utbildningsmomentet.

Det andra momentet ”Kvalitet och lärande i arbetslivet” (3hp) har fokus på förbättringskunskap och ligger under senare delen på respektive program. Momentet innefattar förbättringskunskap, god, säker och effektiv vård samt interprofessionellt lärande och teamarbete. Momentet genomförs under 2 veckor i programintegrerade basgrupper där studenterna utgår från ett scenario som utgörs av ett reellt förbättringsarbete. Alla förbättringsarbeten kommer frånverksamheter inom RÖ (Region Östergötland) och regionens kommuner. Genom samverkan skapas en lärmiljö där studenter och lärare vid Linköpings universitet och vård- och omsorgspersonal och chefer i Östergötland tillsammans utvecklar kunskap och kompetens i förbättringskunskap.

”Professionella perspektiv i samverkan” (3 hp) är det tredje interprofessionella momentet och är en gemensam praktikperiod om två veckor på våra kliniska undervisningsavdelningar (KUA). Medicinska fakulteten var först i världen med att starta KUA-avdelningar. Genom att studenterna arbetar tillsammans i det praktiska arbetet med patienten får de en helhetsbild på patienten och dennes situation. Studenterna tränas i samarbete och lärande mellan de olika professionerna för att utveckla förståelse för varandras yrkesroller och kompetensområden. Samtidigt tränar studenten den egna yrkesrollen genom att ta ansvar för yrkesspecifika frågeställningar.

Ladda ner och läs mer

Genom att klicka här kan du ladda ner vår IPL-guide i PDF-format.

KontakterVisa/dölj innehåll

Nätverk inom interprofessionellt lärandeVisa/dölj innehåll

Läs mer om vår pedagogiska profilVisa/dölj innehåll

Dags att studera?Visa/dölj innehåll