En av hörnstenarna inom utbildningarna vid Medicinska fakulteten är momenten där studenter från flera program lär tillsammans för att utveckla och träna sin interprofessionella kompetens, alltså förmågan att samverka i sina framtida yrkesroller.

Vad är interprofessionell kompetens?

Interprofessionell kompetens handlar om att utveckla kunskap, attityder och förhållningssätt som gör att man anpassar sina egna professionella bedömningar och insatser i relation till andra professioner i patientens vårdprocess.

Det finns olika ramverk där man definierar interprofessionell kompetens som förmågan att kommunicera, förstå sin egen och andras roll och ansvar, kunna vara en god och effektiv teamarbetare och vara medveten om etik och värderingar som kan påverka samverkan och därmed vårdens kvalitet.

Lär med, om och av varandra

Studenterna vid Medicinska fakulteten samlas för att lära sig tillsammans i olika moment under sin utbildning, för att träna och utveckla sin interprofessionella kompetens. Genom att regelbundet få möjlighet att samarbeta över professionsgränserna får studenterna möjlighet att träna på att kommunicera, samarbeta och lösa problem gemensamt och bli medveten om sin egen och andras professionella kompetens.

Tre sjuksköterskestudenter undersöker en träningsdocka som ligger i en sjukhussäng.
Interprofessionellt lärande, det vill säga att studenter från olika program får träna sina kommande yrkesroller tillsammans, är en viktig del i utbildningen vid Medicinska fakulteten.

Varför är samverkan mellan yrkesroller viktigt?

Samverkan mellan olika professioner är avgörande för att möta medborgarnas krav på en god, säker och effektiv vård. Medicinska fakulteten, Linköpings universitet har sedan starten 1986 haft interprofessionellt lärande (IPL) och problembaserat lärande (PBL) som hörnstenar inom utbildningarna. Interprofessionellt lärande innebär att man lär ”tillsammans med, om och av varandra” för att utveckla förmågan att samverka i hälso- och sjukvården.

Tre interprofessionella moment

IPL 1: Professionalism inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst, 6 hp

Det första interprofessionella momentet ligger mitt i termin 1 eller 2 och fokuserar i första hand på det professionerna har gemensamt. Momentet syftar till att bidra till en gemensam grund att utgå från i framtida samarbete med varandra. Innehållet innefattar lagstiftning, hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens uppdrag och ansvar, hälsa, etik och evidens samt professionell och interprofessionell utveckling. 

Studierna bedrivs i programintegrerade basgrupper som handleds av en lärare. Lärargruppen representeras av samtliga program som ingår i utbildningsmomentet. 

IPL 2: Kvalitet och lärande i arbetslivet, 3 hp

Det andra IPL-momentet fokuserar på förbättringskunskap och ligger under senare delen på respektive program. Momentet innefattar förbättringskunskap, god, säker och effektiv vård samt interprofessionellt lärande och teamarbete.

Momentet genomförs under två veckor i programintegrerade basgrupper där studenterna utgår från ett scenario som utgörs av förbättringsarbeten som kommer från verksamheter inom regionala och kommunala verksamheter. Genom samverkan skapas en lärmiljö där studenter och lärare vid Linköpings universitet, vård- och omsorgspersonal och chefer tillsammans utvecklar kunskap och kompetens i förbättringskunskap.

IPL 3: Professionella perspektiv i samverkan, 3 hp

Det tredje interprofessionella momentet är en gemensam praktikperiod om två veckor på våra kliniska undervisningsavdelningar (KUA) och undervisningsmottagningar (KUM). Medicinska fakulteten var 1996 först i världen med att starta KUA-avdelningar och sedan hösten 2020 finns även KUM-mottagningar. 

Studenterna arbetar tillsammans i det praktiska arbetet med patienten och får en helhetsbild på patienten och dennes situation. Studenterna tränas i samarbete och lärande mellan de olika professionerna för att utveckla förståelse för varandras yrkesroller och kompetensområden. Samtidigt tränar studenten den egna yrkesrollen genom att ta ansvar för yrkesspecifika frågeställningar.

IPL-kommittén

IPL-kommittén inrättades i oktober 2023 för att vara Utbildningsnämndens organ för interprofessionellt lärande på Medicinska fakulteten. 

Vad är IPL-kommitténs roll?

IPL-kommitténs uppgifter inkluderar att vara en diskussionspartner för ansvariga lärare för momenten i IPL-curriculum gällande kontinuerlig pedagogisk utveckling av befintliga moment och att vid behov utgöra referensgrupp vid förändringar av IPL-curriculum. Vidare kan IPL-kommittén vara en diskussionspartner mot utbildningsprogrammen, för pedagogisk utveckling av interprofessionella aktiviteter som genomförs utöver de moment som ingår i IPL-curriculum.

Vilka ingår i IPL-kommittén?

Förutom ordförande för kommittén så ingår ledamöter från samtliga program på Medicinska fakulteten samt studentrepresentant. Ledamöterna i IPL-kommittén är viktiga kanaler till och från respektive utbildningsprogram för frågor kring interprofessionellt lärande.

Kontaktpersoner inom medicinsk pedagogik

Läs mer om vår pedagogiska profil

IPL - ett styrkeområde