Hur vi arrangerar utbildning spelar roll för vad studenter lär sig och vad de tar med sig in i arbetslivet. Beroende på hur en utbildning, eller enskilt moment, har designats tar studenterna sig an uppgifterna på olika sätt och med olika resultat som följd. En djup förståelse för vad som påverkar studenters agerande är därför viktigt för att skapa goda förutsättningar för lärandet.
Interprofessionellt lärande (IPL) syftar till de tillfällen där studenter från minst två olika utbildningsprogram jobbar tillsammans för att få en djupare förståelse för varandras ansvars- och kompetensområden. Det skapar i sin tur förutsättningar att samarbeta för att nå gemensamma mål inom hälso- och sjukvården. Ett väl genomtänkt IPL-moment lägger grunden för en effektiv, högkvalitativ och patientsäker vård. Det kräver i sin tur en gedigen kunskapsbas för de faktorer som påverkar vad studenter gör och lär i olika IPL-moment.
Problembaserat lärande (PBL) innebär, bland annat, att studenter jobbar tillsammans i mindre grupper under sin utbildning. Det skapar förutsättningar att träna på samarbete, kommunikation, ledarskap, argumentation och mer. Det ställer samtidigt krav på studenterna att ta eget ansvar för både sitt eget och andras lärande. Många nya studenter upplever det som en stor skillnad från tidigare utbildningserfarenheter och att underlätta denna övergång är därför viktig för att studenterna tidigt ska utveckla förmågan att självständigt driva sitt eget lärande. Till det kommer behovet av förståelse för denna process.