Bedömning och återkoppling


Lärandemål, kursplaner och mer 

Hand håller i telefon som visar dokument.

Visualiserade lärandemål

För att underlätta bedömning genom en tydlig överblick av aktuella lärandemål finns nu nya placerings-specifika dokument att tillgå.


Till alla dokument (PDF)

Aktuella kursplaner, visualiserade lärandemål och andra bedömnings-dokument

Termin 6

Kursplan - Klinisk medicin 1
Visualiserade lärandemål VFU-placeringar T6
Kravnivåer Termin 6

Termin 7

Kursplan - Klinisk medicin 2
Visualiserade lärandemål VFU-placeringar T7
Kravnivåer Termin 7

Termin 9

Kursplan - Klinisk medicin 3
Visualiserade lärandemål VFU-placeringar T9

Kravnivåer Termin 9

Termin 10

Kursplan - Klinisk medicin 4
Visualiserade lärandemål VFU-placeringar T10
Kravnivåer Termin 10
MiniCex

Studenten ska erbjudas medsittning med minst 2 patienter på VFU placeringarna inom Ob/Gyn och Pediatrik (studentmottagning). Vid minst en medsittning ska studenten bedömas med hjälp av MiniCex. Studenten ska uppfylla samtliga kriterier för att bi godkänd. Här finns en handledarversion av MiniCex för vägledning i bedömningen av studenterna.

Kurs 11

Kursplan - Klinisk medicin 5
Visualiserade lärandemål VFU-placeringar K11
  • Kommer inom kort.

Placerings-specifika PDF:er

Välj termin/kurs du önskar genom att trycka på pilarna. Då ser du länkar både till aktuell kursplan, lärandemål för varje VFU-placering, kravnivåer och mer relevanta dokument.

Definition av självständighet vid återkoppling inom VFU

En person som skriver på en bärbar dator på ett skrivbord. Fotograf: Julius Norrbom
Definition av självständighet vid återkoppling inom VFU på Läkarprogrammet.

Självständighet i sex steg

Från "observerade" till "utan komplettering (indirekt observation) ". I det länkade dokumentet nedan presenteras vad de olika nivåerna av självständighet som används under VFU innebär.

Definition av självständighet vid återkoppling under VFU (PDF)

Digital bedömning med hjälp av Ortrac

Fotograf: Julius Norrbom

Sammanfattande bedömning - videoguide för VFU-ansvarig

En överblick över hur du kan använda IT-stödet Ortrac för att bedöma våra läkarstudenter. Inloggning, hur du orienterar dig i systemet och sedan skickar in din bedömning är saker som tas upp i videon.

Medverkande: Helene Lauenstein, samordnare.

Längd: 04:54 min

Fotograf: Julius Norrbom

OSCE-bedömning - videoguide för tentator  

Vägledning för hur du som OSCE-bedömare använder Ortrac på de surfplattor som tillhandahålls under praktisk tentamen. OSCE står för Objective Structured Clinical Examination. Guiden finns även i dokumentform: Manual för OSCE-bedömare (PDF)

Medverkande: Andreas Hörnberg, samordnare.

Längd: 03:00 min

Digitala bedömningsprocessen i korthet

1. Studenten 

Loggar in och väljer aktuellt formulär för bedömning.

2. Handledaren

Får enheten överräckt till sig, gör sin bedömning i formuläret, anger sin mejladress och skickar in.

3. VFU-ansvarig

Kontrollerar studentens återkoppling och gör en sammanfattande bedömning.

Hur fungerar systemet?

Blanketter eller digitalt?

Det digitala systemet Ortrac har introducerats på termin 6-9. Fler och fler moment adderas löpande i systemet. Notera att blanketter kanske fortfarande gäller under din kurs. Blanketter finns att tillgå i dokumentbiblioteket

Fördelning VT26

T6: Ortrac
T7: Ortrac
T9: Ortrac
T10: Ortrac
K11: Blanketter

Kontakt bedömning och återkoppling

Kvalitetssäkring av studentdriven bedömning

Processen kring digital bedömning är kvalitetssäkrad med hjälp av bedömarens (assessors) mejladress och regelbundna kontroller. Vi vill dock påminna om de regler som gäller kring fusk och att det är lika allvarligt att fuska med inlämning av bedömningsformulär som det är att fuska vid exempelvis en tentamen.

Kontakt för support

Vid frågor som rör Ortrac som verktyg och processen kring digital bedömning och återkoppling - kontakta Läkarprogrammets Ortracsamordnare via funktionsbrevlådan QPS.LAK@liu.se.

Undersidor