Grattis till din plats på LiU! Här hittar du den information du behöver för att vara redo till kursstart.

Kom igång

Tacka ja till din plats

Det första du behöver göra om du har blivit antagen eller reservplacerad till en kurs vid första antagningsbeskedet, är att tacka ja för att behålla din plats.

Antagningsbeskedet skickas ut i mitten av juli för höstterminen eller början av december för vårterminen. Har du sökt en sommarkurs får du beskedet i slutet av april och det beskedet behöver du inte svara på. Logga in på Mina sidor och tacka ja till din plats på antagning.se.

Förbered dig inför studierna

Nu kan du börja förbereda dig inför studierna. Ska du flytta för att plugga är det dags att söka bostad och kanske vill du redan nu börja titta efter schema och kurslitteratur.

Specifik information för din kurs hittar du antingen i ditt välkomstbrev, som oftast skickas via mail eller antagning.se, eller på din kurshemsida – sök på din kurs här så hittar du dit. Viktigt att ha koll på är vad som gäller för ditt upprop och hur du registrerar dig för att behålla din plats på kursen.

Upplev studentlivet

Som kursstudent kan din mottagningsperiod se lite olika ut. På större kurser och kurspaket finns ibland faddrar som hjälper nya studenter att hitta rätt och ordnar aktiviteter i början av terminen. På många kurser får du däremot själv styra över mottagningsveckorna, till skillnad från programstudenter som ofta får färdiga program.

Vill du medverka i Nolle-P-aktiviteter vid terminsstarten kan du höra av dig till en sektion inom det ämnesområde du ska läsa och fråga om möjligheter att delta i deras program. Under hela året ordnas också många studentevenemang som du kan vara med i oavsett utbildning. Välkomstperioden avslutas alltid med Kalasmottagningen dit alla våra nya studenter är välkomna på mässa och konsert.

Förutom sektioner, som är knutna till ett program eller ämnesområde, finns det också mängder av föreningar inom alla möjliga intresseområden som du kan engagera dig i. Där kan du träffa likasinnade från många andra utbildningar än din egen.

Fler tips för en bra start

Frågor om antagning och studier?

Har du frågor om en av kurserna du ska läsa, så hittar du kontaktuppgifter på kurshemsidan – sök fram din kurs på liu.se/utbildning så hittar du dit. Där hittar du både ansvariga för kursens upplägg och studievägledare som jobbar med det ämnesområdet. Har du allmänna funderingar om studier på LiU och hur du kan kombinera olika kurser, kan du kontakta LiU:s allmänna studievägledning.

Söka fler kurser?

Antagen vid LiU