Examensarbetet, eller exjobbet, är ett större självständigt arbete som du genomför i slutet av din utbildning. Ordet exjobb används kanske främst på de tekniska utbildningarna, men att skriva någon typ av självständigt arbete eller uppsats ingår i alla svenska universitetsprogram.

Studenterna presenterade sina examensarbeten.
Camilla Svensson och Claudia Torelli visar en karta som visualiserar personuppgifter under framläggningen av sitt examensarbete.Fotograf: Ulrik Svedin

I examensarbetet får du knyta ihop utbildningens olika delar. Din uppdragsgivare kan vara till exempel ett företag, en organisation, en myndighet eller en forskargrupp. I vissa fall kan du föreslå ett eget case.

Du får arbeta med en frågeställning från verkligheten och tillämpa dina teoretiska kunskaper i praktiken. Några exempel på vanliga uppgifter är att utveckla en app, utvärdera ett förändringsarbete eller göra en marknadsanalys. Exjobbet är förstås ett bra tillfälle att skapa kontakter och visa vad du kan när du snart ska ut i arbetslivet.

På LiU är vi kända för att samverka mycket och brett med samhället runtomkring. Hos oss har du stora möjligheter att hitta ett exjobb som passar just dig.

Två manliga studenter håller i fyrkantid modul av metall.
Aron Fischer Friberg och Martin Arvidsson gjorde exjobb om hur man hanterar tjockleksförändringar på en kolfiberväv som man lägger över en klotformad produkt. Genom att sätta upp väven i en fyrkantig, justerbar ram kunde de töja den kontrollerat. Fotograf: Ulrik Svedin

Några tips från tidigare studenter

Välj ett kul och intressant ämne

– Vi drevs av att vi jobbade med ett relevant ämne som vi tyckte var viktigt. Och arbetet blev mycket roligare också.

Våga använda de resurser ni har

– Var inte rädd för att fråga om råd och be handledarna om hjälp. Det gäller både handledarna på LiU och företaget.

Planera och kom i gång

– Exjobbet är ett stort arbete som sträcker sig över hela terminen. Vi började med att göra en skiss för hur vi skulle jobba under våren.

Arbeta mycket tillsammans

– Sitt gärna tillsammans när ni jobbar. Då blir det lättare att stämma av och fråga om man är osäker på något.

Dela upp skrivandet

– Skrivarbetet kan delas upp, men skriv något till alla kapitel. Och läs allt och gå igenom varandras texter.

Alice Landin och Angelica Reyes, civilingenjörer i maskinteknik

LiU-exjobb som gjort skillnad

Kika in när massvis med exjobb presenterades

Ta reda på mer