25 oktober 2023

Jonathan Södergren får Lilla Polhemspriset 2023. Hans examensarbete, där han tittat på nya sätt att använda bananflugor för att utforma bättre metoder att bekämpa Alzheimers, är landets bästa på civilingenjörsutbildningen. Det är tredje gången på sex år som en LiU-student får priset.

Bananflugor.
Jonathan Södergren får Lilla Polhemspriset för sitt arbete där han tittat på nya sätt att använda bananflugor för att utforma bättre metoder att bekämpa Alzheimers sjukdom. Magnus Johansson
Lilla Polhemspriset delas ut varje år till en student på Sveriges olika civilingenjörsutbildningar som gjort det bästa examensarbetet. 2023 går det till Jonathan Södergren som läst kemisk biologi vid LiU och nu arbetar som immunolog på Astra Zeneca.

Enklare metod

Han har i sitt exjobb undersökt hur bananflugan kan användas för att bidra till en ökad förståelse för hur Alzhemiers sjukdom kan bekämpas.
Genom att tillföra nya gener till bananflugan har Jonathan Södergren gjort flugans gensystem värmekänsligt och fått det att producera beta-amyloid vid vissa temperaturer. En person ler.Jonathan Södergren, som läst till civilingenjör i kemisk biologi på LiU, får Lilla Polhemspriset 2023. Foto Privat

Beta-amyloid är en huvudkomponent i det plack som förekommer i hjärnan hos personer med Alzheimers sjukdom. Genom olika kombinationer av temperaturer ger det en möjlighet att kontrollera hur mycket plack som bananflugan bildar. Det är ett första steg mot en enklare och billigare metod för att undersöka effekten av beta-amyloid.

– Jonathan Södergrens arbete kan bidra till fortsatt utveckling av forskningen på området. Men hans exjobb visar också tydligt hur bred och rik utbildningen till civilingenjör faktiskt är, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer som delar ut Lilla Polhemspriset.

Tredje på kort tid

Det är tredje gången på kort tid som en LiU-student får det prestigefyllda priset, som utöver ett diplom består av 50 000 kronor. 2022 prisades Tim Yngesjö för sitt examensarbete om hur tvådimensionella satellitkartor kan göras tredimensionella. 2018 fick Fredrik Präntare priset för sitt arbete om hur hur förbättrad samarbetsförmåga i strategispel kan bidra till vidare utvecklingen av AI.