Såväl våra egna studier, som annan forskning visar att samarbetsbaserade affärsmodeller kan vara en väg att skapa förutsättningar bli konkurrenskraftig och kunna utveckla nya affärsmöjligheter. Samarbeten kan vara av flera slag, finnas på olika nivåer och ha olika syften. I lantbruket har man exempelvis länge haft en tradition av att dela maskiner, ha maskin- eller djurringar, organisera kooperativa producentföreningar eller helt enkelt bara hjälpa varandra. På senare år har nya typer av samarbeten såsom småskaliga kvarnar, lokala mejerier, mikrobryggerier, lokala slakterier samt produktionsanläggningar för vindkraft och biogas börjar växa fram. Även varumärkessamarbeten som “Jord på trynet” och “Blåklint” eller marknadsplatser som “Ölands skördefest” kan nämnas. Att dessa satsningar är många vet vi genom en egen förstudie. Gemensamt för dem alla är att producenten kommer närmare slutkunden – närmare affären – vilket innebär att affärsmodellerna skiljer sig från de traditionella. I det här projektet vill vi därför fokusera på just samarbetsbaserade affärsmodeller, i syfte att förstå hur de växer fram, är strukturerade, samt kan vidareutvecklas och spridas inom branschen.
Våra tidigare studier visar att det inom forskning, liksom i praktiken, finns flera viktiga kunskapsluckor. Särskilt angeläget är att det saknas lantbruksspecifika verktyg för affärsutveckling, speciellt sådana som är anpassade för samarbetsbaserade affärsmodeller. Många affärsmodeller och verktyg för affärsutveckling har som grundantagande att det är ett företag som är utgångspunkten. De missar därmed initiativ som bygger på att flera aktörer tillsammans skapar och levererar ett erbjudande.
I projektet vill vi därför vidareutveckla befintliga modeller och verktyg genom att ta utgångspunkt i att flera aktörer går samman i en samarbetsbaserad affärsmodell. Här vill vi bidra med konkreta praktiska verktyg som är relevanta för affärsmöjligheter som utgår från lantbruksföretagens unika förutsättningar. Genom vårt tidigare projekt Grönovation och det nätverk och de kanaler som utvecklats där, samt genom vårt nära samarbete med hushållningssällskapen kan vi säkerställa såväl relevans som spridning och nyttiggörande.