Nu initierar vi ett nätverk för lärare som arbetar i anpassad skola, både i grundskola och gymnasieskola. Syftet är att skapa en plattform för erfarenhetsutbyte över kommungränser och möjliggöra kompetensutveckling. Du är välkommen att delta även om du inte har specifik behörighet för anpassad skola.

Tre personer i samtalar. Foto jacoblund

När

25 februari klockan 15.15 - 17.45.
5 maj klockan 15.15 - 17.45.

Var

Vi träffas på Campus Valla vid Linköpings universitet, och exakt lokal meddelas i god tid innan. Träffen hålls fysiskt för att ge alla deltagare bästa möjliga chans att lära känna varandra.

Hur

Varje träff leds av en aktiv forskare med specialisering på individer med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Träffen inleds med en kort presentation där forskaren introducerar ämnet och ger en översikt av aktuell forskning. Därefter följer diskussioner i mindre grupper, med gott om tid för nätverkande och att lära känna varandra.

Arrangör

Skolsamverkan Öst.

Program

VT2025

Tisdagen den 25 februari

Tema - Delaktighet i och efter anpassad skola

Ansvarig forskare 

Karin Bertills, universitetslektor i pedagogik på avdelningen för Psykologi.

Innehåll

Vi fokuserar på olika aspekter av delaktighet för individer med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Enligt barnkonventionen har alla barn rätt till lek, vila, fritid och rekreation. Karin Bertills inleder med en kort presentation om delaktighetsforskning, med särskilt fokus på fysisk aktivitet både i skolan och på fritiden.

Du kommer att diskutera möjligheter och hinder för delaktighet i vardagliga situationer som innefattar rörelse och fysisk aktivitet. Erfarenhetsutbyte står i centrum, och vi reflekterar över vilka förutsättningar och vilket stöd som behövs för att barn och ungdomar med IF ska få meningsfulla fritidsaktiviteter.

Diskussionsfråga

Hur kan skola och fritidsverksamhet samverka för att elever med IF ska nå rekommendationen om 60 minuters fysisk aktivitet per dag? Du får gärna bidra med konkreta idéer och förslag.

VT2025

Måndagen den 5 maj

Tema - Bedömning och betyg

Ansvarig forskare

Karin Nilsson, postdoktor på avdelningen för Funktionsnedsättning och Samhälle samt legitimerad logoped.

Innehåll

Under denna träff får du diskutera frågor kring bedömning och betygssättning inom anpassad skola. Karin Nilsson inleder med en kort presentation av aktuell forskning på området.

Förberedelse

Inför träffen behöver du läsa en utvald publikation som kommer att ligga till grund för diskussionen.

Kontakt

Organisation