Nu initierar vi ett nätverk för lärare som arbetar i anpassad skola, både i grundskola och gymnasieskola. Syftet är att skapa en plattform för erfarenhetsutbyte över kommungränser och möjliggöra kompetensutveckling. Du är välkommen att delta även om du inte har specifik behörighet för anpassad skola.

Tre personer i samtalar. Foto jacoblund

När:

15.15 - 17.45.
Datum hittar du nedan under program.

Var:

Vi träffas på plats för att alla deltagare ska få möjlighet att lära känna varandra.

Hur:

Varje träff kommer att ledas av en aktiv forskare vars forskning fokuserar på individer med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Träffen inleds med ett kortare segment där ansvarig forskare presenterar ämnet och vilken forskning som finns i dagsläget. Sen blir det diskussioner i mindre grupper med tid för nätverkande och lära känna varandra.

 

Anmäler dig det gör du här: 

Anmälan till höstens tillfällen är öppen. Det går även bra att du anmäler dig till bara en av träffarna och du kan göra det fram till den 25 oktober.

Länk till anmälningsformulär

Arrangör:

Skolsamverkan Öst.

Program

HT2024

Torsdagen den 12 september 

Tema - Etik

Ansvarig forskare

Karin Nilsson, postdoktor på avdelningen för Funktionsnedsättning och Samhälle samt legitimerad logoped. 

Vi behandlar etiska dilemman inom den anpassade skolan. Karin kommer att ge en kort presentation kring normativ etik och forskning om etik i relation till IF. Deltagarna kommer sedan att diskutera egna etiska dilemman som de stöter på i vardagen. Deltagarna kommer att få i uppgift att förbereda sig innan träffen genom att välja ut ett etiskt dilemma från sin yrkesvardag där deltagaren är i behov av vägledning. Om deltagaren inte har ett sådant dilemma går det bra att presentera ett hypotetiskt scenario.  

Onsdagen den 6 november 

Tema - Utmanande beteenden

Ansvarig forskare

Magnus Ivarsson, doktorand på avdelningen för Funktionsnedsättning och Samhälle samt specialistpsykolog i VUB-teamet, Habilitering och Hälsa, Region Stockholm.

Vi behandlar utmanande beteenden hos individer med IF. Detta är relativt vanligt förekommande hos elevgruppen i anpassad skola, och något som alla lärare möter. Magnus kommer att prata om olika former av utmanande beteenden och hur man kan jobba preventivt. Deltagarna får diskutera egna exempel och uppmuntras att dela med sig av lyckat arbete kring detta. Deltagarna får sedan diskutera egna erfarenheter och tankar om bedömning och betygsättning.

VT2025

Tisdagen den 25 februari

Tema - Delaktighet i och efter anpassad skola

Ansvarig forskare

Karin Bertills, universitetslektor i pedagogik på avdelningen för Psykologi.

Innehåll

Vi behandlar olika aspekter av delaktighet för individer med IF. Enligt barnkonventionen har barn rätt till lek, vila, fritid och rekreation. Karin kommer att ge en kort presentation om delaktighetsforskning med fokus på fysisk aktivitet i skolan och på fritiden. Deltagarna kommer att få diskutera möjligheter och hinder för delaktighet i vardagssituationer med rörelse och fysisk aktivitet och bidra med sina erfarenheter i diskussioner om vilka förutsättning och vilket stöd som behövs för att barn och ungdomar med IF ska få meningsfulla fritidsaktiviteter. En fråga som deltagarna ska fundera över och komma med konkreta förslag på är hur skola och fritidsverksamhet kan samverka så att elever med IF kan nå rekommendationerna om 60 min rörelse/fysisk aktivitet per dag?

VT2025

Måndagen den 5 maj 

Tema - Bedömning och betyg

Ansvarig forskare

Karin Nilsson, postdoktor på avdelningen för Funktionsnedsättning och Samhälle samt legitimerad logoped.

Innehåll

Vi behandlar bedömning samt betygsättning inom anpassad skola. Karin inleder kort med att presentera forskning på ämnet. Deltagarna kommer att få i uppgift att läsa en publikation innan tillfället. 

Kontakt

Organisation