Den 26 augusti, kl. 15.00-17.00 (fika från 14.30)
Intensivundervisning i matematik – konkreta exempel, kognitiva perspektiv och praktiska strategier.
Tuula Koljonen, universitetslektor vid Linköpings universitet och biträdande lektor vid Mälardalens universitet.
Hur utformas intensivundervisning i matematik för att möta elevers olika behov – särskilt de som är i behov av särskilt stöd? I denna föreläsning delar jag med mig av observationer från två olika undervisningssituationer där lärare arbetat med intensivmatematik – med olika material, upplägg och förutsättningar. Vi tittar närmare på vad som skiljer dem åt, vilka resultat de fått och vad vi kan lära av det.
Utifrån dessa exempel för vi en diskussion om:
- Vad som kännetecknar effektiv intensivundervisning i matematik
- Hur arbetsminne, begreppsförståelse och andra kognitiva faktorer påverkar lärandet
- Hur undervisningen kan anpassas och designas för att möta olika elevers behov i praktiken
Föreläsningen ger möjlighet att ta del av konkreta undervisningsexempel som sätts i relation till forskning om lärande – med fokus på vad som kan vara till hjälp i det dagliga arbetet med elever.
Anmälan
Inbjudan med anmälningslänk till nätverksträffarna skickas till nätverkets e-postlista.