Vi skickar information via e-post när det är dags för nästa nätverksträff. Tänk på att uppdatera din e-postadress om den ändras så att du inte missar en inbjudan. Du uppdaterar e-postadressen genom att anmäla dig till nätverket på nytt via länken ovan.
29 augusti klockan 14.15-17.00
Eva Norén, docent vid Stockholms universitet.
”Min forskning handlar främst om matematikundervisning i flerspråkiga matematikklassrum. En utgångspunkt är att elever är vana att lära på sitt modersmål och att det i matematikundervisningen ses som en resurs för elevernas fortsatta lärande. En annan utgångspunkt är språk- och utvecklande undervisning i matematik. Jag kommer att prata om flerspråkiga elever och hur man kan undervisa språk- och kunskapsutvecklande i matematik. Jag belyser företeelser som översättningar av begrepp, olika algoritmer, hur olika språk benämner tal men också syn på tvåspråkighet. Jag relaterar till egen och andras forskning inom fältet.”
Eftermiddagen kommer att inledas med en föreläsning av Eva, därefter samtal i mindre grupper inkl. smörgås, kaffe/te och avslutningsvis leder Eva en gemensam diskussion.
Anmäl dig till nätverksträff med föreläsare Eva Norén
24 oktober klockan 15-17
Görel Sterner, specialpedagog och tidigare projektledare vid Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM).
”En god pedagogisk idé är alltid att i första hand förebygga att svårigheter i matematik uppstår. Forskning visar på betydelsen av att kombinera tidiga insatser med god klassundervisning och effektivt särskilt stöd. Under föreläsningen diskuteras hur skolans specialpedagogiska långsiktiga verksamhet kan organiseras för att:
- förebygga svårigheter genom tidiga strukturerade insatser redan i förskoleklass och tidiga skolår
- erbjuda intensivundervisning under en begränsad men intensiv period på olika nivåer i utbildningssystemet
- ge stöd i form av steget-före-undervisning
Under föreläsningen diskuteras aktuell forskning om orsaker till svårigheter med tal och tals användning och om effektiva undervisningsmetoder för elever i behov av särskilt stöd. Konkreta exempel på explicit strukturerad undervisning ges också.”