Resursbank för lärare
Vi erbjuder en mängd resurser och evenemang för dig som arbetar inom förskola och skola. Utforska våra seminarieserier, delta i nätverksträffar för lärare, eller ta del av vår forskning om utbildning och lärande. Vi strävar efter att stödja din professionella utveckling och främja en skola på vetenskaplig grund.
Föreläsningar
En fjärdedel av det periodiska systemet i fickan – Grundämnena och kemin som får din mobiltelefon att fungera
Föreläsningen har tvärvetenskaplig karaktär och är dels intressant för ämneslärare i kemi eller teknik som vill nörda in sig i kemi i mobiltelefoner; delar kan vara intressanta att visar för vissa elevgrupper.
Föreläsningen sätter kemin i ett vardagssammanhang. Alla har en mobiltelefon och kan ganska enkelt relatera till de olika delarna i den - skärmen, lysdioden, batteriet etc. min föreläsning förklarar kemin som får dem at fungera och vilka grundämnen som får denna kemi att fungera. Jag hoppas att lärare kan visa hela eller delar av föreläsningen för sina elever för att ge dem ett sammanhang kring kemin de studerar. Eller att lärare själva tittar på föreläsningen för lite inspiration till utblickar.
Föreläsare Henrik Pedersen, professor vid Institutionen för fysik, kemi och biologi (IFM)
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i ämnesundervisning
Föreläsningen riktar sig till dig som är ämneslärare och vill ha en introduktion hur det går att göra din undervisning mer språkinriktad.
Föreläsningen tar upp varför det är viktigt med undervisning som väver in språket och ger exempel på utmaningar som elever kan möta i sina studier när det gäller det språkliga. Föreläsningen går även in på didaktiska utgångspunkter hur man kan stötta elevers språkutveckling som en del i ens ämnesundervisning.
Föreläsare är Helena Colliander, lektor vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, IBL
Anmäl dig till seminarier och inspirationsdagar
Nätverka med oss
Forum för ämnesdidaktik inom utbildningsvetenskap
Forum för ämnesdidaktik inom utbildningsvetenskap är ett forum för utbyte och samarbete mellan olika ämnesdidaktiska forskningsmiljöer inom området Utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet.
Till Forum för ämnesdidaktik
Nätverk för speciallärare, språk-, skriv- och läsutveckling
Nätverket utgör en verksamhet för alumner och speciallärare i regionen tillsammans med nuvarande studenter vid speciallärarprogrammet vid LiU med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling.
Nätverkets syfte är att vara en plattform för inspiration och möjlighet att tillsammans utveckla idéer för det specialpedagogiska arbetet inom området.
Nätverk för speciallärare i matematik
Till Nätverk för speciallärare i matematik
NCS Öst - regionalt nätverk för språk-, läs och skrivutvecklare
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik - NATDID
Forskning kan ge nya perspektiv och idéer i undervisningen. Forskning kan problematisera och ifrågasätta. Det kan vara något att stötta sig mot som kan ge argument i didaktiska val. NATDID vill göra forskning och beprövad erfarenhet från hela Sverige mer tillgänglig för personer som arbetar i förskola/skola.
Vi lyfter fram forskningsresultat och lärares erfarenheter kring naturvetenskapernas och teknikens didaktik, från förskola till gymnasium. Läs mer på sidan För undervisning i menyn. Vi vill också bidra till utbyten mellan skol- och forskarvärlden. Läs mer om det på sidan Samtal mellan lärare och forskare.
Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i skolan - CETIS
CETIS har till huvuduppgift att tillsammans med flera aktörer utveckla teknikundervisningen.
Till CETIS
Nätverk för specialpedagoger
Nätverket syftar till att vara en plattform för inspiration och skapa möjlighet att tillsammans utveckla idéer för specialpedagogens arbete. Nätverksträffarna planeras att äga rum en till två gånger per läsår och då erbjuda möjlighet att ta del av aktuell forskning inom det specialpedagogiska fältet, bland annat genom föreläsningar och workshops. Ett viktigt innehåll i träffarna är möjligheten att diskutera utvecklingsarbete ur ett specialpedagogiskt perspektiv samt dela erfarenheter och reflektioner kring arbetet som specialpedagog.
Till nätverket