Syfte med projektet
Elektrifiering av fordon sker i allt snabbare takt. Detta samtidigt som nya lagkrav kring dieselfordon ger nya utmaningar. I de fall där styckegodskranen på en lastbil används flitigt, t.ex. inom stadsmiljöer, kan körning med kran uppta en stor del av den totala bränsleförbrukningen. För elektrifierade fordon innebär en dåligt optimerad kran att batteriet blir onödigt stort, vilket i sin tur straffar den totala körsträckan. Nya förutsättningar för framtida fordon innebär att hydrauliska påbyggnadssystem måste anpassas och optimeras mot dessa.
Mål med projektet
Målet med projektet är att minska energiförbrukningen hos styckegodskranen med 80 % jämfört med dagens dieseldrivna system. Genom nya lösningar möjliggörs införandet av eldrift där i ett första skede kranen drivs av ett eget batteri. Vidare är målet att markant minska bullernivåer mot dagens system.
Arbetssätt
Inom projektet studeras applikationen både på systemnivå och ingående komponenter. På systemnivå handlar det främst om att förstå hur kranen används, vilken systemdesign som möjliggör en effektivare kran där elkraft och hydraulik integreras optimalt, samt hur man styr systemet på bästa sätt. På komponentnivå studeras hur en lastbilspump kan göras digital och hur den kan utnyttjas av systemet för att nå projektmålen. Pumpen borde även anpassas för att drivas av en elmotor. Inom projektet kombineras fältmätningar och experiment i laborativ miljö med framtagning av simuleringsmodeller. Vidare kommer demonstratorer och prototyper tas fram för att påvisa resultaten av forskningen.
Samarbetspartners
Projektet utförs i samarbete mellan Linköpings universitet och Hudiksvalls Hydraulikkluster, där Hiab, Sunfab, Tube Hydraulik, Huddig och OilQuick ingår. Alla parter arbetar tätt ihop för att driva projektet framåt och sprida information och resultat till alla medlemmar.