Teknikåttan är en spännande tävling i naturvetenskap, teknik och matematik för elever i årskurs 8. Tävlingen arrangeras av tio universitet och högskolor och är helt kostnadsfri. Syftet med Teknikåttan är att stimulera elevernas fantasi, kreativitet och uppfinnarförmåga, men också att ge stöd och inspiration till dig som undervisar i dessa ämnen.

Kvalfilm för tävlingen 2023

Svarsfilm till frågorna i kvalfilmen

Om teknikåttan

Teknikåttan logga

Teknikåttans tävlingar vänder sig till skolor i hela landet och anordnas av tio svenska lärosäten. Vi vill visa att teknik, matematik och naturvetenskap finns i vår omgivning och kan vara roligt samtidigt som det är viktigt för en hållbar framtid.

Tävlingen Teknikåttan startar med en kvalomgång i slutet av januari med en inspirerande och informativ frågefilm där alla elever tävlar online var för sig. De bästa klasserna går vidare till regionalfinaler som arrangeras på närmaste lärosäte. Tävlingen avslutas i maj med en riksfinal där klasser från hela landet möts. Till både regional- och riksfinal är hela klassen välkommen och lärosätena bjuder på mat och eventuellt boende samt resa.

Teknikåttan ordnar även tävlingen Konstruktionsuppdraget, där elever får arbeta med en mer omfattande teknikuppgift i klassrummet som är lämplig att integrera i undervisningen.

Anmälning till tävlingarna sker på Teknikåttans nationella hemsida

För andra frågor eller funderingar, hör av dig till LiU:s kontaktperson.

Det senaste från teknikåttan

Teknikåttan med hela klassen

Teknikåttan utvecklas ständigt, i årets riksfinal på Tekniska museet fick alla elever i de tävlande klasserna vara med och lösa uppgifter. 2024 gör vi likadant i regionfinalen! De klasser som kvalificerar sig till regionfinalen på Linköpings universitet, får tillsammans med hela klassen tackla kluriga frågor och praktiska uppgifter.

Mer om Teknikåttan

Fler aktiviteter från Skolsamverkan