04 april 2022

Teknikåttan, där åttondeklassare mäter sina kunskaper i teknik, matematik och naturvetenskap, startades av Tekniska högskolan vid Linköpings universitet 1993. Nära 30 år senare har tävlingen vuxit över hela Sverige med tiotusentals tävlande.

Flera personer i en inspelningsstudio.
Regionfinalen i Teknikåttan blev digital även i år. Här är det genrep inför regionfinalen där programledaren Regina Andersdotter samtalar med Peter Andersson som varit med länge i projektgruppen. Tekniker Kevin Bärudde ser till att allt flyter på. Magnus Johansson

När Anica Nordfeldt på Tekniska högskolan vid LiU skulle hitta ett nytt grepp för att locka fler unga, särskilt tjejer, att läsa teknik och naturvetenskap i början på 1990-talet landade tankarna i en frågetävling. Tävlingen, där lektor Lars Alfred Engström skrev frågorna, fick namnet Teknikåttan. Upplägget tog inspiration av klassikern Vi i femman, med kvaltävlingar klassvis, och senare en final där tre elever fick representera sin klass som tagit sig vidare. Under premiäråret 1993 åkte Anica Nordfeldt runt till alla högstadieskolor i Linköping och delade ut frågorna. Det tog fart direkt och responsen lät inte vänta på sig. Redan året efter hade tävlingen blivit nationell då Lunds universitet hakade på. Person står och pratar.Lasse Alfredsson är ordförande i nämnden för skolsamverkan, NSS. Foto THOR BALKHED

I dag, nära 30 år senare, är 11 lärosäten involverade och ansvarar för varsin region. Tiotusentals åttondeklassare över hela Sverige är med och tävlar.

Viktig skolsamverkan

Samverkan med grund- och gymnasieskolor är viktigt för Linköpings universitet. Tekniska fakulteten vid LiU genomför flera olika aktiviteter under läsåret riktat mot elever – och Teknikåttan är en av de största.

- Skolsamverkan i det här fallet handlar om att stimulera intresset för de teknik, naturvetenskap, matematik, och datavetenskap hos elever på grund- och gymnasieskolorna. Det är viktigt att universiteten är med och arrangerar aktiviteter för att på så sätt vara ett bidrag för skolorna och en resurs för lärarna, säger Lasse Alfredsson ordförande i Nämnden för skolsamverkan, NSS.

Alla 11 lärosäten har två representanter med i organisationen för Teknikåttan. En regional projektledare och en person som sitter med i den vetenskapliga grupp som tar fram frågematerialet. Peter Andersson har representerat LiU i många år och tagit fram kluriga frågor. I kvaltävlingarna är det enbart teoretiska frågor – i region- och riksfinalen blandas frågorna upp med små praktiska uppgifter.

- Det kan handla om att bygga ett torn eller en bro av till exempel A4-papper som ska belastas så mycket som möjligt. Det är roligt att se hur mycket Teknikåttan ger de som tävlar och att tävlingen lyfter fram att kunskaper inom de här områdena är viktigt, säger Peter Andersson.

Film blev stort lyft

Susanne Engborg har varit regional projektledare för Teknikåttan sedan 2019. Hon marknadsför tävlingen och har kontakt med skolor i hela regionen LiU ansvarar för, som utöver Östergötland även innefattar delar av närliggande landskap. Totalt är det nära 25 000 åttondeklassare som tävlar varje år och i LiU-regionen cirka 1 500. Kvaltävlingarna ute på skolarna avgörs i början av året och 2022 har Teknikåttan kunnat erbjuda skolarna en stor innovation – en nära 40 minuter lång kvaltävlingsfilm. En person pratar i en inspelningsstudio.Regina Andersdotter har varit programledare för Teknikåttans regionfinaler i flera år. Foto Magnus Johansson

- Ett fantastiskt lyft! Med den här filmen har Teknikåttan fått en längre livslängd och tävlingen har breddats. Nu ser man frågorna i en film och kan se vad det handlar om. Tävlingen kan sätta ett större avtryck och användas av fler vid andra tillfällen. Nu kan lärare ute i landet exempelvis utmana sin sjua eller sin niondeklass, säger Susanne Engborg.

Regionfinal på campus

För att gå vidare i tävlingen krävs det dock att klassen går i årskurs åtta. Från kvaltävlingarna går sex klasser vidare till regionfinalen där de tävlar om en plats i den stora riksfinalen som 2022 arrangerades i Växjö.  I vanliga fall riggas regionalfinalen på campus Valla i Linköping. De senaste åren har det blivit digitalt i pandemins spår.

- Vi hoppas verkligen att vi får välkomna alla fysiskt igen nästa år. Teknikåttan är en väldigt rolig, lärorik och givande tävling. Engagemanget är stort och det är spännande att följa klassen som går vidare härifrån till riksfinalen sen, säger Susanne Engborg.

I år blev det klass 8S från Berzeliusskolan i Linköping som vann regionfinalen. Klassen gjorde senare väldigt bra ifrån sig på riksfinalen och slutade på andraplats.

Läs mer om Teknikåttan på tävlingens hemsida.

Kolla in – många kluriga frågor!

En nyhet för 2022 är att det finns en kvaltävlingsfilm för Teknikåttan. "Ett fantastiskt lyft!", säger Susanne Engborg, projektledare vid LiU.

Teknikåttan, Teknikutmaningen och skolsamverkan