05 juni 2020

På grund av coronakrisen flyttade tävlingen Teknikåttan i år ut på nätet. De tävlande klasserna lämnade in sina uppgifter digitalt. Nu har de tio vinnarna utsetts och en av dem är klass 8S på Berzeliusskolan i Linköping.

Teknikåttan är en rikstäckande årlig frågetävling i naturvetenskap, matematik och teknik för elever i årskurs åtta. I vanliga fall görs den via kvaltävlingar, där de bästa klasserna sedan samlas i en regionfinal på något av de arrangerande lärosätena. Vinnarna går sedan vidare till en riksfinal där en slutlig vinnare koras. I år hann man bara med kvalen innan coronakrisen slog till och man fick ställa in de tävlingar som skulle avgöras fysiskt på plats.

– Istället fick tävlingen avgöras på distans. Det löstes genom att klasserna fick i uppgift att konstruera en sopsorteringsmaskin som de byggde på sin skola och presenterade i form av en blogg, berättar Peter Andersson, Linköpings universitets representant i Teknikåttans vetenskapliga grupp, som arbetar med att ta fram Teknikåttans tävlingsmaterial.

Årets uppgift var att konstruera en automatisk sopsorterare som sorterar kulor i plast, metall och komposterbart. Redovisningen gjordes i form av dokumentation av arbetet, samt en video där maskinens funktion visas upp.

– Många klasser har varit väldigt kreativa och hittat fantastiska lösningar för att få sin sopsorteringsmaskin att fungera. Det har varit inspirerande att se att de har gått in så mycket för uppgiften, trots att den utfördes på distans. Det har inte varit lätt att välja pristagare då det var många bidrag som höll en väldigt hög kvalitet säger Peter Andersson.

Från Linköpings universitets region skickade klasser från fyra skolor in bidrag, Berzeliusskolan 8S från Linköping, Blåklintskolan 8M1 från Mjölby, Hultdalskolan 8B från Norrköping och Lysingskolan 8B från Ödeshög.

Den 3 juni presenterades Teknikåttans tio vinnare och en av dem var Berzeliusskolan 8S. Vinnarna belönades med 10 000 kronor var till klasskassan

Susanne Engborg, som är Linköpings universitets regionala projektledare för Teknikåttan, är nöjd att tävlingen kunde genomföras trots svåra omständigheter.

– Teknikåttans huvudsakliga syfte är att inspirera skolorna och eleverna inom området naturvetenskap och teknik. Det har även årets tävling gjort, trots att den skett på distans. Eleverna som deltagit har med sina bidrag visat upp en imponerande kreativitet och uppfinningsförmåga, säger Susanne Engborg.

Här kan du se prisutdelningen med de vinnande bidragen, bland annat det från klass 8S på Berzeliusskolan i Linköping.

Fakta:

Teknikåttan startade 1993 vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet. Sedan dess har intresset för att delta ökat från år till år. I dag är Teknikåttan rikstäckande och indelad i tolv regioner, där en högskola eller ett universitet i varje region ansvarar för tävlingarna och för kontakterna med landets åttondeklassare och deras lärare.

Läs mer Teknikåttan och hur man kan delta.