Har du någon gång tänkt att du behöver prata med någon annan som undervisar i samma kurser som du?

Det finns ett behov av nätverk för gymnasielärare på Teknikprogrammet. CETIS har hjälpt till att starta nätverk för dig som undervisar på Teknikprogrammet. Utgångspunkten för nätverken är här på CETIS hemsida och träffarna är digitala. Genom anmälnings-formuläret nedan samlar vi in intresseanmälningar och kontaktuppgifter från dig som är lärare som vill delta och kanske också leda ett nätverk.

Inspelat webbinarium

AI på teknikprogrammet

Innehållet riktar sig främst till lärare på teknikprogrammet, men alla som är intresserade kan inspireras av denna föreläsning. Här kan du lyssna på Lennart Rolandsson, lärarutbildare och forskare i teknikdidaktik vid Uppsala universitet, med intresse för AI, programmering och teknikhistoria, som berättar om sina tankar kring AI på teknikprogrammet. Du hittar webbinariet på vår sida CETIS Lärresurser.

Tre tjejer sitter på rad och studerar. Foto Martin Polo, Pixaby

Vårt nätverk för dig som undervisar på Teknikprogrammet

Nätverken drivs av deltagarna själva med ledning av minst två verksamma lärare. De personer som leder nätverken får stöttning av CETIS. CETIS är också behjälpliga med anmälan och liknande funktioner.

Du anmäler ditt intresse i länken "Nätverk för dig som undervisar på Teknikprogrammet" och sedan får du en inbjudan på mail inför varje träff.

Design och produktutveckling
Nätverksledare: Jacob Cavallin, Borås och Anette Klasson, Värnamo
Nästa möte: Vi återkommer med datum.

Informations- och medieteknik
Nätverksledare: Magnus Kronnäs, Hässleholm och Hans-Göran Palmqvist, Uddevalla
Nästa möte: Vi återkommer med datum.

Produktionsteknik
Nätverksledare: David Delgado, Göteborg
Nästa möte: Vi återkommer med datum.
Tema:

Samhällsbyggande och miljö
Nätverksledare: Linda Thorsell, Vellinge och Niclas Ekholm
Alla möten sker digitalt kl. 15.30 -16.30, länk skickas ut inför varje möte.
Nästa möte: Vi återkommer med datum.

Teknikvetenskap
Nätverksledare: Mikael Erhardsson, Lidköping, Camilla Segervall, Finspång och Astrid Wåhlin, Karlstad
Nästa möte: Vi återkommer med datum.

Teknik 1

Nätverksledare: Lars Sundqvist, Karlstad och Eva-Lena Axelsson, Kristianstad
Nästa möte: Vi återkommer med datum.

Vid frågor kontakta Charlotta Nordlöf, charlotta.nordlof@liu.se

Ett uppvikt nyhetsbrev som visar sidorna 2 och 3 i augustinummer.

Givande träff med nätverket Teknikvetenskap

Besök från KTH och LiU - en rapport

Nätverket för teknikvetenskap hade i januari en givande nätverksträff med besök av Susanne Engström från KTH och Michael Hörnquist från
LiU. Vi frågade dem om vad högskolan önskar att eleverna från teknikprogrammet ska ha med sig
från teknikprogrammet samt om vad "ingenjörsmässighet" handlar om.

Goda matematikkunskaper önskas naturligtvis! Fysik på gymnasiet är viktigt delvis för att elever får arbeta med matematiskt modellerande. Programmering är ett viktigt verktyg. Teknikprogrammet bör utnyttja möjligheten att väcka intresse och nyfikenhet för teknik och ingenjörskunskap, samt ödmjukhet inför att lösa problem eftersom problem kan lösas på många olika sätt och ibland inte alls.

Genom Gy-25:s ökade fokus på teknikutvecklingsprocessen i teknikämnet finns det goda förutsättningar att arbeta med ingenjörsmässighet. Susanne och Michael visade oss delar av CDIO, en utbildningsram för att producera nästa generations ingenjörer, där betoning ligger på tekniska grunder som ställs i samband med Koncept - Designa - Implementera - Operativa (CDIO) verkliga system och produkter.
Se mer på CDIO och se kursplan https://www.cdio.org/content/cdio-syllabus-30.

För oss tekniklärare finns inspiration att hämta från t.ex. kapitel 2, där vi ser rubriker som ”analytiska resonemang och problemlösning”, ”experimentation, undersökning och upptäckt kunskap”, ”systemtänkande”, ”attityder, tanke och lärande”, ”etik, eget kapital och andra ansvar” och från kapitel 3 ”samarbete, lagarbete och kommunikation”.

Susanne Engström är docent inom Teknikvetenskapens lärande, lektor i Teknikdidaktik vid ITM-skolan, institutionen för lärande, KTH. Michael Hörnquist är proprefekt vid ITN, Institutionen för teknik och naturvetenskap, med inriktning grundutbildning och avdelningschef för FEM, Fysik, elektroteknik och matematik, LiU.



Bild saknas
Gymnansiearbete med arkitekturprogram

Skulle du vara intresserad av att delta i ett av nätverken för teknikprogrammet? Du får dela med dig och diskutera med kollegor, runt om i hela landet. Nätverken är digitala och kan anpassas efter era behov och frågeställningar.

Till CETIS huvudsida