Eftersom behovet av kompetensutveckling inom ämnet Teknik är mycket stort och CETIS är en förhållandevis liten organisation har vi valt att samarbeta med landets lärarutbildningar kring framför allt grundläggande kurser i Teknik. Det är dels ett sätt för oss verksamma i lärarutbildningen att bygga upp en gemensam syn på ämnet, dels - och framför allt - kan vi tillsammans nå många fler aktiva lärare och blivande lärare i grundutbildningen.
Regeringen beslutade 2017 att teknikämnet har 200 egna timmar i en stadieindelad timplan. För att lärare ska känna sig trygga i sin profession och ge eleverna adekvat undervisning behöver kommuner och skolor ha siktet inställt på att fortbilda lärare i Teknik. God undervisning av kompetenta lärare är vad eleverna förväntar sig. Forskning visar att utbildning och kompetensutveckling har stor betydelse för attityden och intresset hos lärare och i och med teknikämnets karaktär och förändringstakt har kompetensutveckling stor betydelse. Skolverkets statistik visar att teknikämnet är ett av de ämnen med lägst andel undervisande lärare som har legitimation och behörighet i sitt ämne.
Här nedan samlar vi information om egna och andras kurser och webbinarier.