Den svenska teknikdidaktiska forskningen bryter ny mark och får genomslag både inom vårt lands gränser och internationellt. I tidskriften Teknikundervisning i skolan har vi en stående kolumn i varje nummer om pågående forskning.
PATT, Pupils’ Attitudes Towards Technology
Forskningsområdet PATT (Pupils’ attitudes towards technology) startades i Nederländerna av Jan H. Raat och Marc de Vries 1986 och har utvecklats i flera olika länder. Grunden till detta forskningsområde är en elevenkät med frågor till elever om deras intresse och attityd till teknik. Frågorna berör också områden som karriär, könsmönster och om teknik upplevs som svårt eller tråkigt. En svensk studie har gjorts för att öka förståelsen för enkäten (Sveningsson, Hultén, & Hallström, 2018). Resultatet från studien visar hur enkäten kan förbättras för att passa in i svenskt sammanhang.
Forskningsområdet PATT undersöker elevers attityd till teknikämnet.Foto Katarina Rehder
Varje år hålls den internationella teknikdidaktiska konferensen PATT, Pupils’ Attitudes Towards Technology. I år står Liverpool John Moores University värd för konferensen, PATT40.
Via länkarna här hittar du de två senaste årens konferensbidrag.
PATT 38, Turku university.
PATT 39, Memorial university, NL, Canada
Rockelstad-seminariet
Varje år arrangerar CETIS forskningskonferensen Rockelstadseminariet på Rockelstad slott i Södermanland. Det har kommit att blir en samlingspunkt för forskare inom teknikdidaktik som innebär en möjlighet för både doktorander och seniora forskare att utbyta tankar och idéer och att ta del av varandras projekt.
Målet med Rockelstad-seminariet har varit en utbyte av tankar och idéer med följande huvudsakliga innehåll:
- Att diskutera aktuella teknikdidaktiska texter som deltagarna skrivit. Seminariet har under åren varit en samlande punkt och inom dess ramar har vi tillsammans behandlat spirande forskningsfokus, projektplaner, artikelansatser, avhandlingskapitel med mera.
- Att inventera vad som pågår av teknikdidaktisk forskning i Sverige och Norden samt att fortsätta diskussionen om framtidens teknikdidaktiska forskning: vad är angeläget att satsa på – ur ett nationellt, nordiskt och internationellt perspektiv?
- Teknikdidaktik i ett internationellt perspektiv. Vid nästan varje seminarium har vi haft en eller flera internationella medverkande, från bl.a Danmark, Nya Zealand, Sydafrika och Australien.