Regeringens proposition för att utöka det straffrättsliga skyddet för sexualbrott mot barn i åldern 15–17 år var ämnet för Barnafrids webbinarium den 29 april 2025. Senior åklagare Lena Jansson föreläste om de lagändringar i 6 kap brottsbalken som träder i kraft den 1 juli 2025.

Sammanfattning av ändringar i 6 kap brottsbalken

När barn är målsägande

  • Straffansvaret för våldtäkt mot barn och sexuellt övergrepp mot barn utvidgas. Den som har samlag eller utför en annan sexuell handling med ett barn under 18 år, som på grund av exempelvis psykisk ohälsa, funktionsnedsättning eller gärningspersonens auktoritetsställning har en nedsatt förmåga att värna sin sexuella integritet, kommer att kunna dömas för våldtäkt mot barn eller sexuellt övergrepp mot barn.
  • Det blir möjligt att döma för utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling i fler fall genom att subsidiaritetsklausulen tas bort.
  • Brottsbeteckningen barnpornografibrott ändras inte för närvarande.

När vuxna är målsägande

  • Brottsbeteckningen köp av sexuell tjänst ändras till köp av sexuell handling.
  • Det straffbara området för sexköp av vuxen utvidgas till att omfatta även brott på distans, det vill säga utan fysisk kontakt.
  • Det straffbara området för koppleri utvidgas på motsvarande sätt som för sexköp av vuxen person.

Ta del av regeringens proposition 2024/25:124 "Skärpt syn på sexuella kränkningar, bedrägerier mot äldre och brott med kön som hatbrottsmotiv" (PDF)

Webbinarium: Ett utökat straffrättsligt skydd för sexualbrott mot barn i åldern 15–17 år 

Fotograf: Barnafrid

Webbinarium om lagändringen

Senior åklagare Lena Jansson föreläser om lagändringen som ger barn i åldern 15-17 år ett stärkt straffrättsligt skydd vid sexualbrott.

Inspelat 29 april 2025.

Videon är cirka 40 minuter lång.

Om nedsatt förmåga att värna den sexuella integriteten

Ingenting i den lagstiftning som finns idag tas bort, utan man lägger till ett utökat straffrättsligt skydd för åldersgruppen 15–17 år.

De nya bestämmelserna blir tillämpliga om genomförandet av den sexuella handlingen har inneburit ett otillbörligt utnyttjande av att barnet har en nedsatt förmåga att värna sin sexuella integritet. Avsikten har varit att inte helt ta bort den sexuella självbestämmande rätten för barn med nedsatt förmåga, så därför har man lagt till rekvisitet otillbörligt utnyttjande.

Nedsatt förmåga att värna den sexuella integriteten

Lagtexten listar ett antal omständigheter eller situationer som kan utgöra grund för den nedsatta förmågan, varav de tre första hänför sig till barnets sårbarhet. Konstruktionen är den samma som när det gäller särskilt utsatt situation i vuxenbestämmelsen.

  1. Psykisk ohälsa – i propositionen står det att symptomen inte behöver uppfylla kriterierna för en psykiatrisk diagnos. Det ska räcka att målsägande mår psykiskt dåligt, till exempel har ett självskadebeteende.
  2. Funktionsnedsättning – i propositionen finns exempel som neuropsykiatrisk eller intellektuell funktionsnedsättning, som medför att barnet inte förstår att det är utsatt, eller att barnet till sin mognad är yngre än sin ålder.
  3. Missbruk – till exempel alkohol och narkotikamissbruk.
  4. Gärningsmannens auktoritet – i propositionen skriver man att det gäller till exempel personer som har en särskild ställning till barnet, utan att det är fråga om avkomling, fostran och myndighets beslut. Det skulle därför kunna handla om släktingar som inte är föräldrar, eller om skolpersonal och idrottsledare. Gärningsmannens auktoritet omfattar även situationer där inflytandet från den äldre personen beror på manipulativt beteende från denne, stor åldersskillnad, eller att barnet erbjuds ersättning för att delta i sexuella handlingar, så som i sugardejting.
  5. Annars med hänsyn till omständigheterna – detta tillägg visar att uppräkningen i lagtexten inte är uttömmande, även andra omständigheter kan beaktas. Propositionen nämner här exempel som svåra hemförhållanden eller ekonomisk utsatthet.
    Bedömningen ska grundas på situationen i dess helhet, det vill säga en samverkan mellan flera olika faktorer.

Rekvisitet otillbörligt utnyttjande

Utnyttjande betyder att det ska finnas ett orsakssamband mellan utsattheten och den sexuella handlingen. Utsattheten behöver inte vara den enda orsaken till att den sexuella handlingen kommer till stånd, men ska ha bidragit till den.

Otillbörligt betyder att gärningen har inneburit ett angrepp på målsägandens sexuella integritet vid en objektiv bedömning. Utgångspunkten ska vara att gärningar av det här slaget är otillbörliga. Förarbetena saknar exempel på vad som inte skulle vara otillbörligt.

Nedsatt förmåga i förhållande till "vuxenrekvisiten"

Av propositionen framgår att nedsatt förmåga innefattar vuxenrekvisiten särskilt utsatt situation och beroendeställning i befintlig lagstiftningen, men att det är ett vidare begrepp.

När barnbestämmelsen inte är tillämplig finns möjlighet att tillämpa vuxenbestämmelser på 15–17-åringar.

Turordning mellan barn- och vuxenbestämmelser

  1. Barnbestämmelser
    a) avkomling/fostran/myndighets beslut
    b) nedsatt förmåga att värna sexuella integriteten
    c) något oaktsamhetsbrott finns inte
  2. Vuxenbestämmelserna (våldtäkt/sexuellt övergrepp)
    a) uppsåtliga brott
    b) oaktsamhetsbrott

I en situation där brottet våldtäkt mot barn eller sexuellt övergrepp mot barn verkar passa in i olika bestämmelser ska barnbestämmelserna alltid gå först.

Att utreda den nedsatta förmågan

Lagtexten räknar upp ett antal omständigheter eller situationer som kan utgöra grund för en nedsatt förmåga att värna sin sexuella integritet. Lena Jansson gav under föreläsningen förslag på frågor som man kan ställa vid förhör med målsägande, vittnen och misstänkt. Inspirationen till frågorna kommer delvis från frågor som polis/åklagare brukar ställa vid utredning av misstanke om våldtäkt där målsäganden kan ha varit i en ”särskilt utsatt situation”.

Ytterligare bestämmelser om sexualbrott mot barn i utredningen

Utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling

Bestämmelsen om utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling gäller alla barn under 18 år. I nuläget blir bestämmelsen tillämplig endast om det inte går att döma för brott enligt 6 kap 1–8 §§ brottsbalken.

Denna ordning kan få oönskade konsekvenser då vissa brott i dessa paragrafer har en lägre straffskala än utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling. Lagändringen innebär att bestämmelsen inte längre ska gälla i andra hand. Det betyder att om flera bestämmelser i 6 kap är tillämpliga samtidigt får domstolen avgöra om man ska döma för båda brotten samtidigt, eller om man endast ska döma för ett av brotten, och i så fall vilket. Propositionen ger viss vägledning i denna fråga.

Brottsbeteckningen barnpornografi

I utredningen som låg till grund för propositionen föreslogs en ändring av brottsbeteckningen barnpornografi. Utredningen innehöll två alternativa förslag på brottsbeteckningar:

  • Sexuella övergrepp mot barn i bild – beteckningen kan uppfattas som att den förutsätter ett bakomliggande brott.
  • Sexuell exploatering av barn i bild – den brottsbeteckning som Åklagarmyndigheten förordade.

Regeringen anser att brottsbeteckningen inte bör ändras för närvarande, men avser att återkomma i frågan efter avslutade EU-förhandlingar om ändringar i direktivet om bekämpande av sexuella övergrepp mot barn, sexuell exploatering av barn och barnpornografi.

Skälet var framför allt att begreppet inte ska kunna blandas ihop med laglig pornografi där vuxna deltagit med samtycke. Begreppet barnpornografi kan uppfattas som att barnet samtyckt till bilden eller filmen. 

 

Slutlig lagtext 6 kap. brottsbalken

Ny lydelse 6 kap. 4 § brottsbalken

Den som, med ett barn under femton år, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst tre och högst sex år. Detsamma gäller den som på ett otillbörligt sätt förmår barnet att företa eller tåla en sådan handling.

Första stycket gäller även den som begår en gärning som avses där

  1. mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett
    liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen ska svara på grund av en myndighets beslut, eller,
  2. om gärningsmannen, i annat fall än som avses i första punkten eller 1 §, utnyttjar att ett barn under arton år på grund av psykisk ohälsa, funktionsnedsättning, missbruk, gärningsmannens auktoritet eller annars med hänsyn till omständigheterna har en nedsatt förmåga att värna sin sexuella integritet.

Om ett brott som avses i första eller andra stycket är grovt, döms för grov våldtäkt mot barn till fängelse i lägst fem och högst tio år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot om brottslig gärning eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.

Ny lydelse 6 kap. 6 § brottsbalken

Den som, med ett barn under femton år, eller med ett barn under arton år och där omständigheterna är sådana som avses i 4 § andra stycket, genomför en annan sexuell handling än som avses i 4 och 5 §§, döms för sexuellt övergrepp mot barn till fängelse i lägst sex månader och högst två år. Detsamma gäller den som på ett otillbörligt sätt förmår barnet att företa eller tåla en sådan handling.

Om brottet är mindre grovt, döms till fängelse i högst ett år.

Om brottet är grovt, döms för grovt sexuellt övergrepp mot barn till fängelse i lägst ett år och sex månader och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen är närstående till barnet eller i övrigt utnyttjat sin ställning eller missbrukat ett särskilt förtroende eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om brottet med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars inneburit ett hänsynslöst utnyttjande av barnet.

Ny lydelse 6 kap. 9 § brottsbalken

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, förmår en person att mot ersättning företa eller tåla en sexuell handling i huvudsakligt syfte att gärningsmannen ska delta i handlingen eller att handlingen ska visas för gärningsmannen, döms för köp av sexuell handling till fängelse i högst ett år.

Om brottet är mindre grovt, döms till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i första och andra styckena gäller även om ersättningen har utlovats eller getts av någon annan.

Ny lydelse 6 kap. 11 § brottsbalken

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, förmår en person att mot ersättning företa eller tåla en sexuell handling i huvudsakligt syfte att gärningsmannen ska delta i handlingen eller att handlingen ska visas för gärningsmannen, döms för köp av sexuell handling till fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i första stycket gäller även om ersättningen har utlovats eller getts av någon annan.

Ny lydelse 6 kap. 12 § brottsbalken

Den som främjar eller på ett otillbörligt sätt ekonomiskt utnyttjar att en person förmås att mot ersättning företa eller tåla sexuella handlingar, på det sätt som avses i 11 §, döms för koppleri till fängelse i högst fyra år.

Om en person som med nyttjanderätt har upplåtit en lägenhet får veta att lägenheten helt eller till väsentlig del används för sexuella handlingar mot ersättning, på det sätt som avses i 11 §, och inte gör vad som skäligen kan begäras för att få upplåtelsen att upphöra, ska han eller hon, om verksamheten fortsätter eller återupptas i lägenheten, anses ha främjat verksamheten och dömas till ansvar enligt första stycket.

Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grovt koppleri till fängelse i lägst två och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om brottet avsett en verksamhet som bedrivits i större omfattning, medfört betydande vinning eller inneburit ett hänsynslöst utnyttjande av annan som sägs i första stycket gäller även om ersättningen har utlovats eller getts av någon annan.

Ny lydelse 6 kap. 15 § brottsbalken

För försök till våldtäkt, grov våldtäkt, sexuellt övergrepp, grovt sexuellt övergrepp, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn, sexuellt övergrepp mot barn, grovt sexuellt övergrepp mot barn, utnyttjande av barn för sexuell posering, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering, utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling, köp av sexuell handling, koppleri och grovt koppleri döms det till ansvar enligt 23 kap.

Detsamma gäller för förberedelse till koppleri samt för förberedelse och stämpling till och underlåtenhet att avslöja eller förhindra våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering och grovt koppleri.

Bakgrund och utredningens uppdrag

Bakgrund till lagändringen

I den svenska sexualbrottslagstiftningen behandlas barn som fyllt 15 år, i stor utsträckning, som vuxna då de utsatts för sexuella övergrepp. Det hänger samman med att barn har sexuell självbestämmanderätt från 15-årsdagen. Regeringens lagrådsremiss innehåller ett förslag som innebär ett utökat straffrättsliga skyddet för barn i åldern 15–17 år. Lagändringen syftar bland annat till att bättre uppfylla internationella åtaganden om att skydda alla barn under 18 år mot sexuella övergrepp och sexuell exploatering.

Den nuvarande lagstiftningen ger inte tillräckligt skydd för barn i åldern 15–17 år om barnet har en särskild sårbarhet eller om gärningspersonen har ett särskilt inflytande över barnet. 

Övriga lagförslag som samma utredning har behandlat

  • En ny straffskärpningsgrund för brott med hatmotiv med avseende på kön
  • Ett förstärkt straffrättsligt skydd för äldre och andra särskilt utsatta 

Utredningens uppdrag

När det gäller sexuella kränkningar har uppdraget omfattat att:

  • se över det straffrättsliga skyddet mot sexuella kränkningar av barn i åldern 15–17 år, särskilt i förhållande till utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling,
  • se över regelverket om utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling, köp av sexuell tjänst och koppleri i fråga om prostitution genom användande av internetbaserade verktyg, i synnerhet när det gäller minderåriga och så kallad sugardejting,
  • utvärdera hur straffansvaret för oaktsamhet avseende ålder vid sexuella kränkningar fungerar,
  • ta ställning till om brottsbeteckningarna barnpornografibrott och grovt barnpornografibrott bör ändras i syfte att tydliggöra att vissa brott är dokumenterade sexuella övergrepp mot barn, och
  • lämna de författningsförslag som behövs.

 

Ta del av SOU 2023:80 "Ett starkare straffrättsligt skydd – mot sexuella kränkningar, bedrägerier i vissa fall och brott med hatmotiv avseende kön" (PDF)

 

Kontakta Barnafrid