Sveriges regering har gett Barnafrid i uppdrag att bidra till återuppbyggnad av Ukraina. Huvuduppgiften är öka tillgången av ett effektivt stöd för barn och unga med traumasymtom till följd av våld och traumatiska upplevelser. Samtidigt bidrar Ukraina med erfarenheter som kan stärka den svenska krigsberedskapen och bidra med kunskap till utbildningar i Sverige.

Karta med Ukraina utmärkt med en flagga
Fotograf: MarkRubens

Sommaren 2023 beviljade regeringen Barnafrid stöd för att genomföra en förstudie, med fokus på traumamedveten omsorg och stöd till traumatiserade barn och unga i Ukraina. Förstudien har kartlagt behovet av kunskaps- och kompetenshöjande insatser i Ukraina när det gäller våld mot barn och traumatisering. Kartläggningen har också gett förslag på hur sådana insatser kan genomföras i Ukraina. Förstudien redovisades den 1 mars 2024.

Behoven i Ukraina är omfattande och de yrkesverksamma som ger stöd till barn och unga i Ukraina är själva i stort behov av stöd. Därför har Barnafrid fått ett förnyat regeringsuppdrag som handlar om att bidra med arbetsrutiner, metoder och utbildning.

Krigets påverkan på barn och unga

7,5 miljoner

barn och unga är påverkade av kriget i Ukraina.

3,3 miljoner

barn och unga i Ukraina har behov av humanitärt stöd.

1,5 miljoner

barn och unga har flytt från Ukraina.

Nationell och internationell samverkan för återuppbyggnad av Ukraina

Förstudie för att utforma stöd till yrkesverksamma

Kompetensutveckling för yrkesverksamma som arbetar med barn drabbade av kriget

Framsida på rapporter

Rapport om enkätundersökning

Den här rapporten presenterar resultatet av en enkätundersökning som Barnafrid genomfört bland yrkesverksamma som arbetar med barn i Ukraina. Syftet med rapporten är att identifiera behovet av kompetensutveckling och kapacitetsuppbyggnad i relation till barn som är drabbade av Rysslands anfallskrig.

• Engelsk version (PDF)
  • Ukrainsk version (PDF)
  • Välkommen att kontakta våra medarbetare