Forum för forskningsbaserad NT-undervisning - FobasNT

Norrköping 15-16 oktober

Välkommen till FobasNT

Träffa lärare och forskare som vill utveckla undervisning i naturvetenskapsämnena och teknik, från förskola till gymnasium.

Vad säger de senaste forskningsresultaten? Hur kan forskning inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik användas i undervisningen? Hur kan man konkret och långsiktigt arbeta på vetenskaplig grund i skolan?
Ta chansen att diskutera dessa frågor med forskar- och lärarkollegor. Mer information kommer inom kort.

Huvudtalare på FobasNT25

Karin Stolpe, biträdande professor, Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings universitet.

Karin Stolpe

"Forskningslitteracitet i praktiken - hur forskning kan förstås och omsättas i planering, genomförande och utvärdering av undervisning"

Karin Stolpe arbetar som biträdande professor i naturvetenskapernas och teknikens didaktik vid Linköpings universitet, där hon bland annat arbetar som lärarutbildare.

Karins forskning handlar om hur lärare använder forskning och vad begreppet vetenskaplig grund kan innebära i praktiken. Hon forskar också om lärares villkor för teknikundervisning och vilken roll AI har inom utbildning generellt och lärarutbildning specifikt.
Jesper Haglund, universitetslektor i fysikens didaktik, Karlstads universitet.

Jesper Haglund

”Kroppen och knoppen som resurser för lärande i naturvetenskap”

Jesper Haglund undervisar på lärarutbildningen och är föreståndare för forskningscentret SMEER (Science, Mathematics, and Engineering Education Research) vid Karlstads universitet.

I sin forskning har Jesper studerat undervisning och lärande inom områden som mekanik, värmelära och klimat. Han är intresserad av kroppens roll i lärandet, och hur metaforer, analogier och digitala verktyg kan stärka elevers begreppsförståelse.
Fler spännande talare presenteras inom kort.

Forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte

Konferens FobasNT23.
FobasNT23. Fotograf: Thor Balkhed.

Varmt välkommen

FobasNT riktar sig till verksamma i förskola/skola, forskare, lärarutbildare och relaterade myndigheter och organisationer från hela Sverige. Forumet har ett tydligt forskningsfokus men vi vill framför allt att det ska vara ett forum där skolan och forskarvärlden möts och där alla perspektiv ges utrymme. Vi bjuder in till samtal och utbyten av tankar, idéer och kunskap. På så sätt bidrar alla deltagare till forumets genomförande. Mer information kommer inom kort.

Anmäl dig

Viktiga datum för FobasNT25

7 april - 1 juni: Möjlighet att skicka in förslag för presentation/poster-presentation.

29 april: Anmälan öppnar

1 juni - 12 juni: Presentationsförslag behandlas

13 juni: Besked om antagning till att presentera

16 juni-7 september: Omgång 2: möjlighet att skicka in förslag för presentation/poster-presentation.

15-16 oktober: FobasNT25 hålls i Norrköping

17 oktober: Skrivarworkshop. Observera att föranmälan krävs!

NATDID - arrangör av FobasNT

NATDID står för Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Vi vill göra forskning och beprövad erfarenhet mer tillgänglig för personer som arbetar i förskola/skola. Vi lyfter fram och sprider forskningsresultat och lärares erfarenheter kring naturvetenskapernas och teknikens didaktik, från förskola till gymnasium. En annan viktig del i vårt arbete är att skapa förutsättningar för relationsbygge mellan skol- och forskarvärlden. Det arbetet sker inom vårt Forum för forskningsbaserad NT-undervisning (FobasNT). Utöver FobasNT arrangerar vi även kontinuerligt andra aktiviteter, till exempel lektionsverkstäder och skrivarworkshopar.

Mer om NATDID:s arbete
Glad lärare tillsammans med elever som bygger en robot. Foto monkeybusinessimages

Mer information om FobasNT25