Forum för forskningsbaserad NT-undervisning - FobasNT

Hösten 2026

Utbyt erfarenheter och kunskap

Träffa lärare och forskare som vill utveckla undervisning i naturvetenskapsämnena och teknik, från förskola till gymnasium. Vad säger de senaste forskningsresultaten? Hur kan forskning inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik användas i undervisningen? Hur kan man konkret och långsiktigt arbeta på vetenskaplig grund i skolan? Ta chansen att diskutera dessa frågor med forskar- och lärarkollegor. Nästa tillfälle för FobasNT är hösten 2026 då regionala konferenser kommer att hållas på olika platser i Sverige. Mer information kommer framöver.

Forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte

Tre personer som samtalar. Fotograf: Thor Balkhed
FobasNT25.

Varmt välkommen

FobasNT riktar sig till verksamma i förskola/skola, forskare, lärarutbildare och relaterade myndigheter och organisationer från hela Sverige. Forumet har ett tydligt forskningsfokus men vi vill framför allt att det ska vara ett forum där skolan och forskarvärlden möts och där alla perspektiv ges utrymme. Vi bjuder in till samtal och utbyten av tankar, idéer och kunskap. På så sätt bidrar alla deltagare till forumets genomförande. Plats och datum för kommande forum publiceras framöver.

NATDID - arrangör av FobasNT

NATDID står för Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik. Vi vill göra forskning och beprövad erfarenhet mer tillgänglig för personer som arbetar i förskola/skola. Vi lyfter fram och sprider forskningsresultat och lärares erfarenheter kring naturvetenskapernas och teknikens didaktik, från förskola till gymnasium. En annan viktig del i vårt arbete är att skapa förutsättningar för relationsbygge mellan skol- och forskarvärlden. Det arbetet sker inom vårt Forum för forskningsbaserad NT-undervisning (FobasNT). Utöver FobasNT arrangerar vi även kontinuerligt andra aktiviteter, till exempel lektionsverkstäder och skrivarworkshopar.

Mer om NATDID:s arbete
Glad lärare tillsammans med elever som bygger en robot. Foto monkeybusinessimages