Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 10
av 11
träffar
Laddar resultat
Forum för forskningsbaserad NT-undervisning - FobasNT
Träffa lärare och forskare som vill utveckla naturvetenskaps- och teknikundervisning i förskola och skola. Bolla idéer, få inspiration och ny kunskap om hur undervisning kan utvecklas med forskning. Vi ses den 15-16 oktober i Norrköping!
Nyhet |
13 december 2024
Blandad skolmiljö gynnar alla elever
Mer mångfald och mindre segregation i skolan kan höja ambitionerna för alla elever. En skola där barn med olika bakgrund går tillsammans kan också minska negativa effekter av socioekonomiska skillnader.
Medarbetare
Visa alla
Lärlingsutbildning – förutsättningar för lärande av yrkesidentiteter i industriarbete
Hur utvecklas yrkesidentiteten? I det här projektet fokuserar vi på hur förutsättningarna ser ut för lärande och identitetsutveckling ser ut inom det industritekniska gymnasieprogrammet.
Nya möjligheter med teknikstöd i skolan
Vilka hinder och svårigheter upplever elever med olika nedsättningar i skolan? Hur får vi dem delaktiga och aktiva? Genom bedömningar med instrumentet BAS, individuella stödinsatser och teknikstöd ökar delaktighet och möjlighet att få godkända betyg.
BAS – Bedömning av anpassningar i skolmiljön
BAS är ett intervjuinstrument som utifrån elevens perspektiv identifierar behov av anpassningar i skolan.
Samverkan för ökad måluppfyllelse i grundskola, förskoleklass och fritidshem (SÖM)
Ett område som återkommande står i fokus i den politiska debatten är elevers måluppfyllelse. Detta projekt utgår från samverkan mellan grundskola, fritidshem och förskoleklass som ett sätt att bidra till ökad måluppfyllelse för skolans yngsta elever
Kamratpåverkan eller diskriminering? Att förstå mekanismerna bakom etniska skillnader i skolprestationer.
Detta projekt utforskar skolprestationsklyftor mellan elever med olika etnisk bakgrund. Genom att analysera data från europeiska ungdomar och svenska register, strävar vi efter att öka medvetenheten om partiskhet i utbildningssystemet.
Nyhet |
18 maj 2016
Skolforskning nominerad till Unesco-pris
Anders Jidesjö, Tema M, är forskningssamordnare för nationella Kunskapslänken som blivit nominerade till ett Unesco-Japanpris för hållbar utveckling.
Nyhet |
16 februari 2015
Trender styr vilken forskning som når lärare
Skolans arbete ska vila på vetenskaplig grund. Men, den väg
forskningen tar för att nå skolan är inte oproblematisk, visar Glenn
Hultman vid LiU.
Stöd i skolan och övergång till gymnasiet, vidare studier och arbete
Vi undersöker övergångsprocessen från grundskola till gymnasiet, vidare studier och/eller arbete för unga vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.