Mediedesign och bildreproduktion

En tecknad bild av Norrköping vid strömmen och människor som rör sig i miljön
Bild: Solith af Malmborg, Mina Mani Kashani, Malin Müller, Matilda Wallén och Dong Wang

Vårt arbete handlar grundläggande sett om kommunikation. Hur kan vi kombinera digitala och analoga medier för att förmedla information, insikter och känslor? Hur kan vi erbjuda engagerande och fängslande upplevelser genom modern interaktionsteknik?

En hand håller i en liten robotFoto: Ahmet BörüteceneTekniken har kommit långt när det gäller visualisering och interaktion. Högupplösta immersiva miljöer och multimodala interaktionsytor är inte längre bara framtidsdrömmar. Men det finns fortfarande mycket att göra när det kommer till att designa visuell och multimodal kommunikation med användning av modern teknik. Vi experimenterar med immersiva och förstärkta informationsmiljöer, och med det multimodala samspelet mellan människa och AI, hela tiden med fokus på användningsupplevelsen.

En rosa polygonbaserad kanin framför en karta med färgproverFoto: Alina Pranovich

Det andra huvudämnet för vår forskning är bildreproduktion. För att kunna reproducera bild i tryck på ett korrekt sätt krävs modeller av hur bläck, ljus och papper interagerar. Dagens trycktekniker möjliggör reproduktion även i 2.5D (relieftryck) och i 3D, genom att mixa material med olika optiska egenskaper. Att naturtroget reproducera inte bara korrekt kulör, utan även naturtrogen ytstruktur, glans och nivå av genomskinlighet, kräver än mer komplicerade modeller som relaterar till materialens optiska egenskaper. Detta område, som ofta kallas ”appearance printing”, är av särskilt intresse i vår forskning.

Senaste publikationerna

2024

Rui D. V. Fernandes, Alina Pranovich, Sergiy Valyukh, Andrea Zille, Tomas Hallberg, Kenneth Järrendahl (2024) Iridescence Mimicking in Fabrics: A Ultraviolet/Visible Spectroscopy Study BIOMIMETICS, Vol. 9, Artikel 71 Vidare till DOI

2023

Patrick Schooner, Gunnar Höst, Claes Klasander, Jonas Hallström (2023) Teachers' cognitive beliefs about their assessment and use of tools when evaluating students' learning of technological systems: a questionnaire study International journal of technology and design education, Vol. 33, s. 937-956 Vidare till DOI
M. Cocchioni, S. Bonelli, Carl Westin, C. Borst, Magnus Bång, B. Hilburn (2023) Learning for Air Traffic Management: guidelines for future AI systems 12TH EASN INTERNATIONAL CONFERENCE ON "INNOVATION IN AVIATION & SPACE FOR OPENING NEW HORIZONS", Artikel 012105 Vidare till DOI
Jo Pierson, Aphra Kerr, Stephen Cory Robinson, Rosanna Fanni, Valerie Eveline Steinkogler, Stefania Milan, Giulia Zampedri, Giulia Zampedri (2023) Governing artificial intelligence in the media and communications sector Internet Policy Review, Vol. 12, s. 28-28 Vidare till DOI
Aida Nordman, Lothar Meyer, Karl Johan Klang, Jonas Lundberg, Katerina Vrotsou (2023) Extraction of CD & R Work Phases from Eye-Tracking and Simulator Logs: A Topic Modelling Approach AEROSPACE, Vol. 10, Artikel 595 Vidare till DOI
Elise Hodson, Teija Vainio, Michel Nader Sayun, Martin Tomitsch, Ana Jones, Meri Jalonen, Ahmet Börütecene, Md Tanvir Hasan, Irina Paraschivoiu, Annika Wolff, Sharon Yavo-Ayalon, Sari Yli-Kauhaluoma, Gareth W. Young (2023) Evaluating Social Impact of Smart City Technologies and Services: Methods, Challenges, Future Directions MULTIMODAL TECHNOLOGIES AND INTERACTION, Vol. 7, Artikel 33 Vidare till DOI
Fereshteh Abedini (2023) Effect of halftones on printing iridescent colors IS&T Electronic Imaging: Color Imaging XXVIII: Displaying, Processng, Hardcopy, and Applications, s. 1-6
Alina Pranovich, Sergiy Valyukh, Sasan Gooran, Jeppe Revall Frisvad, Daniel Nyström (2023) Dot Off Dot Screen Printing with RGBW Reflective Inks Journal of Imaging Science and Technology, Vol. 67, Artikel 030404 Vidare till DOI
Ahmet Börütecene (2023) Bodystorming for VR in the Dark: Using Glow Sticks for Ideation and Rapid Prototyping 2023 IEEE CONFERENCE ON VIRTUAL REALITY AND 3D USER INTERFACES ABSTRACTS AND WORKSHOPS, VRW, s. 547-550 Vidare till DOI
Fereshteh Abedini (2023) 2D and 3D Halftoning for Appearance Reproduction

Nyheter

Medarbetare

Organisation