Trots att bildningsarenor för partipartipolitiskt aktiva rimligen har en stor betydelse för hur nyckelpersoner i det demokratiska systemet fostras har det saknats kunskap om detta. Vårt intryck är att området fallit mellan stolarna då forskning om politik och partier präglas av andra ingångar än den didaktiska och den didaktiska forskningen vanligen berör skolsammanhang och inte politiska partier. Det har då uppstått en kunskapslucka om ett tema som både är inomvetenskapligt intressant och av stor samhällsrelevans. Något som projekt avser att bidra till att fylla.
Mot bakgrund av den betydelse som folkbildning, som studiecirklar, historiskt haft för partipolitisk bildningsverksamhet i Sverige har vi särskilt velat belysa relationen mellan partierna och studieförbunden.
Syftet med projekt är att undersöka omfattning, inriktning och variation i utförandet av utbildningsverksamhet organiserad av de politiska partierna i Sverige. Målet är att ge en både överblickande och fördjupande bild av det icke-formella utbildningslandskap som det svenska partiväsendet och den partipolitiskt orienterade folkbildningen kan sägas utgöra.
Resultaten visar på en omfattande utbildningsverksamhet i partiernas regi. Utbildningarnas utformning skiljer sig tydligt åt mellan riksdagspartierna. Studiecirklar och annan folkbildning utgör alltjämt en central bildningsarena, men inte för alla partier och variationen mellan storstad och landsbygd är stor. En sammanfattning av projektets resultat återfinns in Vetenskapsrådets resultatdialog 2022.