I detta projekt forskar vi om pedagogers arbete med barns trafiksocialisation i förskolan. Till skillnad från grundskolan, där trafikkunskap ingår från årskurs 1, nämns det inget om trafikkunnande i förskolans styrdokument. Ändå arbetar man med trafikkunskap i förskolans vardag, bland annat genom utflykter och promenader i stadsmiljö. Dessa förflyttningar ställer krav på pedagogers säkerhetstänkande och tvingar dem att skapa rutiner för hur man på ett tryggt sätt kan delta i trafik. Denna praktik har dock hittills inte genererat något större forskningsintresse.
Hur socialiseras barn i ett samhälle genomsyrat av mobilitet?
För att förstå hur barn tidigt socialiseras in i ett samhälle genomsyrat av transport och mobilitet, har vi under en längre period spelat in förskoleavdelningars utflykter och promenader i stadsmiljö med hjälp av flera kameror och mikrofoner. Inspelningarna analyseras med multimodal konversationsanalys och medlemkategorianalys. Studiens longitudinella karaktär tillåter oss att observera individuella deltagares progression (i form av trafikbeteende) såväl som ge insikt i det pedagogiska arbetets kontinuitet. Vi analyserar till exempel hur ’tusenfot’-formationen bildas och upprätthålls, hur andra trafikdeltagare kategoriseras, och hur barns beteende korrigeras vid övergångsställen.
Bidrag till praktik och teori
På så sätt alstrar detta projekt praktiska insikter för förskolepedagoger i Sverige såväl som på en internationell arena, och bidrar med viktig teoretisk kunskap till olika akademiska discipliner såsom sociologi, pedagogik samt trafikforskning.