Vi studerar den så kallade medgivandeutredningen som en institutionell process, där frågan om vem som är en lämplig förälder ställs på sin spets och där föreställningar och krav som annars är outtalade blir synliga. Syftet är att granska hur professionella och sökande i samtal och text förmedlar förväntningar och normer för vad adoptivbarn behöver, vad som krävs av adoptionssökande och vad som utmärker en lämplig förälder. Forskningen handlar dels om de utredningssamtal som genomförs under processen, dels om de skriftliga rapporter som ligger till grund för socialnämndens beslut om medgivande för adoption. Projektet följer de teoretiska forskningstraditioner som rör institutionella samtal och institutionell text i mötet mellan välfärdsstaten och dess medborgare. Vi tillämpar metoder för systematisk analys av samtal och text med fokus på såväl innehåll som språklig organisering. Genom projektet vill vi bidra till internationell och svensk forskning om adoption, om utredningsprocesser i socialt arbete och om samtal och text i institutionella kontexter.
Studien är granskad och godkänd av Regionala etikprövningsnämnden, Linköping.
Projektets titel
Förberedelse för föräldraskap. Medgivandeutredningen som institutionell process.
Finansiär
Projektet finansieras av Forskningsrådet för hälsa, arbetliv och välfärd (Forte), Dnr 2015-00542.