Under byggtid uppstår en konfliktsituation gällande stadens infrastruktur. Kapacitetsbehovet runt byggplatsen och på anslutande transportleder ökar, samtidigt som tillgängligheten begränsas kraftigt. Man saknar dels överblick över kombinationen av ordinarie trafikbelastning och byggtransporterna, dels koordinering av byggtransporter mellan och inom projekt, och slutligen samordning mellan myndigheter, byggherrar och byggprojekt.
Syftet med projektet Störningsfri stad är att utveckla kunskap och kompetens som möjliggör att utveckla ett planeringssystem för att visualisera trafikpåverkan av genomförandeplaner och trafikanordningsplaner i stadsplaneringen.
Stadsplanering, byggtrafikplanering och bygglogistik
Städer utvecklas ständigt. Att det sker med få störningar är av stor vikt för stadens attraktivitet och hållbarhet. Tyvärr är byggtransporterna många gånger en bortglömd fråga och det har visats att den totala mängden transporter kan minskas med upp till 12% genom bättre bygglogistik. För att nå detta krävs att kommunernas förmåga att trafikplanera för kombinationen av ordinarie trafikbelastning och byggtrafik stärks, samt ny kunskap om åtgärder, scenarier och beteendeförändringar för att hantera trafikkonflikter under byggtid. Genom att kommuner, Trafikverket, bygglogistikkonsulter, kollektivtrafiken och branschorganisationer arbetar tillsammans med forskare inom bygglogistik, samhällsplanering, intelligenta transportsystem, och interaktionsdesign utvecklas ett planeringsverktyg och en kollaborativ planeringsprocess som
Deltagande företag och organisationer
Projekten Störningsfri stad och Störningsfri stad 2 är en del i LiU Bygglogistik fokusområde kring bygglogistik i städer. Projektledare är Anna Fredriksson, Bygglogistikgruppen, Institutionen för naturvetenskap och teknik ITN vid Linköpings universitet.
Störningsfri stad 2 parter är: LiU, VTI, RISE, Norrköpings kommun, Linköpings kommun, Uppsala kommun, Motala kommun, Stockholm Stad, Göteborgs stad, Trafikverket projekt Ostlänken, Östsvenska Handelskammaren, Östgötatrafiken, SanktKors, Logistikia, Byggföretagen, Kubicom, Logeco, Wiklunds, Myloc, Ahlsell, Svensk Bygglogistik, FM Bygningsdrift och Visualiseringscenter.
Projektet Störningsfri stad 2 är beviljade medel från Smart Built Environment. Projektet löper över 2,5 år och omfattar totalt 8,6 MSEK varav bidrag är 4 MSEK. Projektet påbörjades 2022 och löper 2024 ut.
Störningsfri stads parter var: Logistikkluster Östergötland, LE Lundbergs Fastighets, Linköpings kommun, Norrköpings kommun, Telenor, Trafikverket, RISE, Sankt Kors Fastighets, Stockholms stad, Sveriges Byggindustrier, Uppsala kommun, VTI, Wellsec och Wiklunds Åkeri.
Projektet Störningsfri Stad beviljades medel från Vinnovas utlysning ”Innovationer för ett hållbart samhälle – 2018”. Projektet löpte över tre år och omfattade totalt 7,3 miljoner SEK varav Vinnova finansierade 4,9 miljoner SEK och 2,4 miljoner SEK var in kind bidrag från deltagande parter.