2023 Selcan Mutgan, Eduardo Tapia (2023) Can school closures decrease ethnic school segregation?: Evidence from primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden Journal of Urban Affairs Vidare till DOI Eduardo Tapia (2023) Schools priority rules and ethnic school segregation British Journal of Sociology of Education Vidare till DOI 2022 Eduardo Tapia (2022) Groups contribution to shaping ethnic residential segregation: a dynamic approach Journal of Computational Social Science, Vol. 5, s. 565-589 Vidare till DOI
Selcan Mutgan, Eduardo Tapia (2023) Can school closures decrease ethnic school segregation?: Evidence from primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden Journal of Urban Affairs Vidare till DOI
Eduardo Tapia (2023) Schools priority rules and ethnic school segregation British Journal of Sociology of Education Vidare till DOI
Eduardo Tapia (2022) Groups contribution to shaping ethnic residential segregation: a dynamic approach Journal of Computational Social Science, Vol. 5, s. 565-589 Vidare till DOI
Skolstängningar dålig metod mot segregation visar simulering På senare år har kommuner ibland stängt skolor dominerade av elever med invandrarbakgrund för att motverka segregation. Men nya datasimuleringar gjorda vid Linköpings universitet visar att metoden sällan kommer att leda till önskat resultat.
Skolors intagning segregerar elever Olika intagningsregler till gymnasieskolan påverkar segregationen bland eleverna. Effekten är mindre än för andra faktorer, men ändå tydlig. Det visar en ny studie skriven av forskare vid Linköpings universitet.