2023 Selcan Mutgan, Eduardo Tapia (2023) Can school closures decrease ethnic school segregation?: Evidence from primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden Journal of Urban Affairs, s. 1-24 Vidare till DOI Eduardo Tapia (2023) Schools priority rules and ethnic school segregation British Journal of Sociology of Education Vidare till DOI 2022 Eduardo Tapia (2022) Groups contribution to shaping ethnic residential segregation: a dynamic approach Journal of Computational Social Science, Vol. 5, s. 565-589 Vidare till DOI
Selcan Mutgan, Eduardo Tapia (2023) Can school closures decrease ethnic school segregation?: Evidence from primary and lower secondary schools in Stockholm, Sweden Journal of Urban Affairs, s. 1-24 Vidare till DOI
Eduardo Tapia (2023) Schools priority rules and ethnic school segregation British Journal of Sociology of Education Vidare till DOI
Eduardo Tapia (2022) Groups contribution to shaping ethnic residential segregation: a dynamic approach Journal of Computational Social Science, Vol. 5, s. 565-589 Vidare till DOI
Institutet för analytisk sociologi (IAS) Vid Institutet för analytisk sociologi bedrivs avancerad spetsforskning rörande viktiga samhällsfrågor. Forskningen är sociologiskt inriktad i termens ursprungliga och breda mening och vid institutet finns forskare från ett flertal olika discipliner.
Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI) IEI stärker och utvecklar framtidens industri, näringsliv, och samhälle genom ledande forskning, utbildning och nya innovationer.
Om LiU Linköpings universitet, LiU, erbjuder innovativa utbildningar och gränsöverskridande forskning. Studenterna är bland de mest eftertraktade på arbetsmarknaden och enligt internationella rankningar är LiU bland de främsta i världen.
Åsa Arnoldson Koordinator Martin Arvidsson Postdoktor Maria Brandén Biträdande professor, Avdelningschef Elis Carlberg Larsson Doktorand Tangbin Chen Forskningsassistent Adel Daoud Biträdande professor Hendrik Erz Doktorand José Luis Estévez Navarro Laura Fürsich Doktorand Jacob Habinek Universitetslektor, Docent Peter Hedström Professor Miriam Hurtado Bodell Doktorand Benjamin Jarvis Universitetslektor Connor Jerzak Postdoktor Marc Keuschnigg Biträdande professor Maël Lecoursonnais Doktorand Cheng Lin Doktorand Jesper Lindmarker Doktorand Erik Liss Doktorand Rodrigo Martinez Pena Doktorand Anastasiia Menshikova Doktorand Selcan Mutgan Postdoktor Carl Nordlund Universitetslektor, Docent Etienne Ollion Adjungerad universitetslektor Erik Rosenqvist Postdoktor Alexandra Rottenkolber Doktorand Abiel Sebhatu Postdoktor Christian Steglich Universitetslektor Pontus Strimling Károly Takács Professor Sarah Valdez Universitetslektor Karl Wennberg Gästprofessor Emanuel Wittberg Doktorand Visa alla Visa färre
Skolors intagning segregerar elever Olika intagningsregler till gymnasieskolan påverkar segregationen bland eleverna. Effekten är mindre än för andra faktorer, men ändå tydlig. Det visar en ny studie skriven av forskare vid Linköpings universitet.