Forskare förklarar den molekylära världen med vetenskapliga modeller som de utvecklat med hjälp av observationer och experiment. Dessa modeller kan gestaltas på många olika sätt i form av såväl visuella som språkliga representationer. I min forskning studerar jag bland annat bilder, animationer, fysiska modeller och virtuella miljöer. Forskningen ligger inom det naturvetenskapsdidaktiska fältet, och handlar om hur olika former av representationer används vid lärande om molekyler och molekylära processer och hur det påverkar lärandet. Jag deltar i forskning som rör åldrar från högstadiet upp till universitetsnivå, samt lärande på science center vid Norrköpings Visualiseringscenter C.
Foto Thor BalkhedGunnar Höst
Universitetslektor, Docent
Med visualiseringar kan vi lära oss om det som är för litet, för stort eller för komplext för att vi annars ska se det. Men hur och vad lär vi oss egentligen? Det vill jag ta reda på i min forskning.
Hur och vad lär vi oss av visualiseringar i naturvetenskap?
Visualiseringar är viktiga inom naturvetenskap, inte minst för att vi ofta inte kan se innehållet med blotta ögat. Jag forskar på hur utformningen av bilder, animationer och interaktiva modeller påverkar lärande om molekyler, celler och annat som är för litet för att synas.
Uppdrag
Huvudredaktör för ATENA Didaktik - en professionsvetenskaplig tidskrift om naturvetenskapernas och teknikens didaktik ATENA Didaktik
Biträdande föreståndare för NATDID – Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik NATDID
Bevakning av ämnesdidaktisk forskning kring naturorienterande ämnen för Skolverket
Publikationer
Utvalda publikationer
IEEE Computer Graphics and Applications , Vol.40 , s.32-42 Vidare till DOI
Education Sciences , Vol.8 Vidare till DOI
International Journal of Science Education , Vol.39 , s.627-644 Vidare till DOI
De senaste publikationerna
2024
2023
Organisation
Kort CV
Utbildning
2001 - Civilingenjör Teknisk biologi
2008 - Högskoleexamen Psykologi
2007 - Teknologie doktor Molekylär bioteknik
Anställning
2014-nutid - Universitetslektor i Visuellt lärande och kommunikation
2010-2014 - Forskarassistent i Medie- och informationsteknik
2007-2010 - Postdoktor i Visuellt lärande och kommunikation