Fotografi av Johan Forsell

Johan Forsell

Universitetsadjunkt

En människa är alltid del av ett sammanhang – vi är ständigt i påverkan av strukturer och andra individer. Mänskligt samspel är avgörande för oss som individer. Med dessa utgångspunkter blir gruppen och interaktion centrala i min forskning.

Presentation

Jag är doktorand i pedagogik med intresseområden grupper och människor i interaktion med socialpsykologisk teori som grund. Min avhandling skriver jag inom området bedömning av grupparbete med inriktning mot gymnasieskolan. Avhandlingsprojektet är den del av ett större projekt finansierat av Vetenskapsrådet,  Bedömning av kunskap och förmåga vid grupparbete – en interventionsstudie i klassrummets vardagspraktik. Genom en intervention undersöks om lärare och elevers förståelse och inställning till bedömning av grupparbete kan förändras.

I min forskning använder jag kvalitativa datainsamlingsmetoder som kvalitativ intervju, gruppobservation, videoobservation och fokusgrupp.

Publikationer

2025

Johan Forsell (2025) Oral cross-group presentations as a method for individual group work assessment: teachers' and students' actions that enable or hinder evidence of students' individual knowledge Educational Assessment, Evaluation and Accountability (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Johan Forsell (2025) Lärares och elevers erfarenheter av grupparbetsbedömning i gymnasieskolan: Möjligheter, utmaningar samt konsekvenser för validitet, reliabilitet och rättvisa
Johan Forsell, Karin Forslund Frykedal, Per Andersson, Eva Hammar Chiriac (2025) Upper secondary school students' perspectives on un/fairness in group work assessment Research Papers in Education, Vol. 40, s. 259-280 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2021

Johan Forsell, Karin Forslund Frykedal, Eva Hammar Chiriac (2021) Teachers' perceived challenges in group work assessment Cogent Education, Vol. 8, Artikel 1886474 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2020

Johan Forsell, Karin Forslund Frykedal, Eva Hammar Chiriac (2020) Group Work Assessment: Assessing Social Skills at Group Level Small Group Research, Vol. 51, s. 87-124 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Undervisning

CV och nätverk

CV

Yrkesverksam gymnasielärare, sju år.
Yrkesverksam journalist, fem år.
Lärarexamen, Linköpings universitet – legitimerad gymnasielärare i Sociologi och Mediekommunikation (medieämnen).
Magisterexamen i Kultur-, Samhälls- och Mediegestaltning, Linköpings universitet.
Kandidatexamen i Sociologi, Linköpings universitet.

 

Forskningsgrupp

Forskningsgruppen för socialpsykologi

Nätverk

Referensgruppen för genuslektor på IBL

Forskning om bedömning (FoB)

Organisation