Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 8
av 8
träffar
Laddar resultat
System- och individperspektiv på bedömning
De senaste årens ökade tryck på skolsystem att mäta och följa kunskapsutveckling har satt frågan om bedömning i centrum för forskningen om skolan.
Språk, redskap och representationer
Inom detta forskningsområde fokuseras dessa redskap och representationer och vilka möjligheter till lärande av naturvetenskap de ger. Vi undersöker även hur nya typer av redskap förändrar naturvetenskapliga lärandepraktiker i sig.
Medarbetare
Visa alla
Teknik, naturvetenskap och didaktik - TekNaD
Teknik, naturvetenskap och didaktik - TekNaD - är en forskningsmiljö inom teknikens och naturvetenskapernas didaktik som startade 2011.
Teknikens didaktik
Teknikens didaktik handlar om teknikundervisning från förskola upp till gymnasium och lärarutbildning, både som ett forskningsområde och som huvudområde inom våra olika lärarprogram.
Forskning om bedömning
Forskning om bedömning (FoB) är ett nätverk av forskare vid Linköpings universitet som utifrån ett brett samhällsvetenskapligt perspektiv intresserar sig för frågor om bedömning och betyg i utbildningssammanhang.
Erfarenhetsbaserat lärande i naturvetenskaplig undervisning
Forskningen tar utgångspunkt i Kroppsligt förankrad kognition (embodied cognition) och mer specifikt i teorin för begreppsliga metaforer.
Didaktiska ansatser inom naturvetenskaplig undervisning
Forskningen inom detta område inriktas mot att dels vidareutveckla didaktiska ansatser inom naturvetenskap, dels undersöka och kritiskt granska deras historiska, kulturella samtida uttryck.
Kamratpåverkan eller diskriminering? Att förstå mekanismerna bakom etniska skillnader i skolprestationer.
Detta projekt utforskar skolprestationsklyftor mellan elever med olika etnisk bakgrund. Genom att analysera data från europeiska ungdomar och svenska register, strävar vi efter att öka medvetenheten om partiskhet i utbildningssystemet.