I dagens konsumtionskultur är barn konsumenter och de blir tilltalade som konsumenter av många aktörer på marknaden. Reklam riktas direkt och produkter görs med barn i åtanke. Barn används också i reklam för att locka vuxna till konsumtion. Jag intresserar mig för hur det sker, hur barn synliggörs och vad det säger om den vidare samhälleliga synen på barn. Reklamlagstiftning som har med barn att göra, reklam som riktas till barn och produkter som tillverkas för yngre målgrupper är exempel på områden som jag har granskat.
Vinstdriven barnavård under 1900-talet
Främst har min forskning berört förutsättningar för dagens barn men inom det historiska forskningsprojektet ”Flykt från skammen eller semester från familjen? Marknaden för privata spädbarnshem och barnpensionat 1915-1975” (VR 2017-01769) granskas 1900-talets privata barnpensionat och tjänster för ogifta kvinnor att föda barn i hemlighet. Här har jag fördjupat mig i historiska konsumtionsaspekter som rör barn och marknad.
Läs mer om projektet via länken under "forskning" längre ned på sidan.
Barns eget visuella kulturarv
Bilder och visualitet är ett viktigt spår i min forskning. Ett beviljat forskningsanslag för projektet ”Barns kulturarv – arkivets visuella röster” placerat inom Forskningsprogrammet DIGARV ger mig sedan år 2021 anledning att fördjupa det spåret. Projektet, som genomförs i samarbete med Svenskt Barnbildarkiv (SBBA), syftar till att lyfta fram och utveckla metoder och teorier för bevarande av barns kulturarv. Frågor om barns egna bilder, arkivets katalogisering och digitaliserat bevarande av kultur såsom del av barns rätt till kultur undersöks här. Jag ägnar mig särskilt åt hur bilder producerade av barn betraktas av andra barn och hur barns bilder används i forskning.
Läs mer om projektet via länken under "forskning" längre ned på sidan.