karos51

Karin Osvaldsson Cromdal

Professor

Jag är intresserad av hur människor gör sig förstådda inför varandra. Forskningen rör barns och ungas delaktighet i institutionella sammanhang som särskilda ungdomshem eller hjälp- och stödlinjer och består av nära analyser av naturlig interaktion.

Social interaktion i socialt arbete

Min forskning är baserad på nära analyser av interaktion, antingen ansikte mot ansikte eller online. I grunden är jag nyfiken på hur det går till när människor försöker förstå varandra. Ibland handlar detta därför även om att vi missförstår varandra, avsiktligt eller oavsiktligt.

Studierna är praktiknära. Data består av samtal med eller samtal rörande barn och ungdomar i institutionella sammanhang. Analyserna fokuserar på det institutionella arbetet, vilket ofta omfattar deltagarnas lokala identiteter.

I förlängningen handlar det om sociala praktiker som möjliggör, eller begränsar, för barn och unga att göra sina röster hörda. Jag har undersökt nätverksmöten och skolkontexter på Särskilda ungdomshem, samtal till nödnumret 112, hjälptelefoner för barn och unga och elektroniska anslagstavlor.

CV i urval och uppdrag

CV i urval

2018 Biträdande professor i Socialt Arbete

2014 Docent i tema Barn, Linköpings universitet

2002 Fil. Dr tema Barn, Linköpings universitet.  Talking Trouble –Institutionality and Identity in a Youth Detention Home.

1993 Legitimerad psykolog

1991 Psykologexamen Lunds universitet

Uppdrag

Doktorander

Jag är huvudhandledare till:

Forskning

Publikationer

2024

Niklas Westberg Talentino, Pernilla Ouis, Karin Osvaldsson (2024) Förord: Digitalt socialt arbete Socialvetenskaplig tidskrift, Vol. 31, s. 1-5 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2022

Karin Osvaldsson Cromdal (2022) Välkomna till ett nytt nummer Socialvetenskaplig tidskrift, Vol. 29, s. 129-129 (Artikel i tidskrift)
Karin Osvaldsson, Jakob Cromdal (2022) A weak case for solitary confinement: Categorisation, collegiality and accountability arrangements in a special residential home Qualitative Social Work, Vol. 21, s. 1229-1251 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Jag undervisar på Socionomprogrammet

Organisation