Fotografi av Lena Tibell

Lena Tibell

Professor i Biokemi, Livsvetenskapernas didaktik, och Visuellt lärande och kommunikation

Presentation

Den molekylära världen är för liten för att vi ska se den. Istället får man använda allt från analogier, bilder och animationer till teknik för virtuell verklighet för att förstå. Hur och vad lär sig människor när de använder visualiseringar?

Min forskning sträcker sig från proteinkemi, molekylära interaktioner och cellbiologi till hur man undervisar och förstår livsvetenskaperna med hjälp av visualiseringar. 

Jag är ordförande och vetenskaplig ledare för den nationella forskarskolan i naturvetenskapernas, teknikens och matematikens didaktik, FontD.

Publikationer

2024

Lena Tibell (2024) Naturvetenskap och visualisering Biologididaktik för lärare: Exempel från forskning och skolpraktik, s. 80-105 (Kapitel i bok, del av antologi)
Jörgen Stenlund, Lena Tibell, Konrad Schönborn (2024) 'Awesome to see the immense time before us on Earth' - Students affective responses when interacting with a tree of life visualising evolutionary concepts Journal of Biological Education, Vol. 58, s. 915-936 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Marta Koc-Januchta, Gunnar Höst, Mina Mani, Måns Gezelius, Jonas Löwgren, Lena Tibell, Konrad Schönborn (2023) How Do Pupils Interact With and Assess a Visual Learning Environment of the Carbon Cycle?
Andreas C. Göransson, Konrad Schönborn, Lena Tibell (2023) Towards defining success factors for school visits to digital science centers

2022

Alma Jahic Pettersson, Carl-Johan Rundgren, Lena A.E. Tibell (2022) Students' Meaning-Making of Nutrient Uptake in Relation to Organizational Levels Designs for Learning, Vol. 14, s. 29-45 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskning

Utbildning

Organisation