Inköp i företag och organisationer
Inköp som funktion i företag och som teori inom akademin är något som är och bör vara av strategisk betydelse. Detta, inte minst, på grund av att det material och de tjänster som inköpsfunktionen köper in ofta står för en betydande del av företagets omsättning. Utöver detta så agerar dessutom dagens inköpsorganisationer på en global marknad. Företag konkurrerar med företag över hela världen. Omvärlden har dessutom blivit mer turbulent vilket ställer höga krav på företag och hur de hanterar sina leverantörer för att inleveranserna skall fungera på ett tillfredsställande vis och företaget skall ha access till det material och de resurser det behöver.Min forskning inom detta område tog sig en början i det att intresset fanns av att studera hur svenska multinationella/globala industriföretag arbetar för att få och bibehålla access till råvaror, komponenter och material om dessa finns på en marknad där brister av olika anledningar kan uppstå. Frågan har sedan fokuserats till att röra hur inköp organiseras på ett centraliserat eller decentraliserat vis. Det är i detta sammanhang även intressant att studera den organisatoriska fråga som rör hur inköpsfunktionen är organiserad och samverkar med andra delar av företaget, såsom exempelvis utveckling och produktion. Min forskning bedrivs genom fallstudier på stora svenska industriföretag.