17 juni 2020

Almedalsveckan är inställd, men Linköpings universitet bidrar även i år med aktuell samhällsforskning under vecka 27. Dessutom på ett sätt som alla kan ta del av – digitalt och i sina hörlurar. Den 29 juni-3 juli läggs varje dag ett nytt avsnitt ut av podcasten Fakultet.

Två blonda flickor håller en skylt på en klimatdemonstration. I bakgrunden syns fler människor och skyltar.
Klimatdemonstration i Stockholm hösten 2019 inom ramen för Fridays for Future. Claudio Bresciani/TT

Unga – risk eller möjlighet. I det första avsnittet sätter vi fokus på barn och unga och på de olika strategier de skaffar sig för att påverka och ta makten över sina liv och ruska om vuxenvärlden. Vi får höra forskaren Jonathan Josefsson, biträdande lektor vid Linköpings universitet och barnrättsexpert, och unga om klimataktivism, migration, utbildning, gängkriminalitet och kampen för sänkt rösträtt till 16 år.

Minnen och mediala miljöer. I det andra avsnittet handlar det om de minnen och berättelser och mediala miljöer som aldrig får följa med till äldreboendet. Hör Konstantin Economou, forskare och utställningscurator vid Linköpings universitet, och Mattias Edborg, ljudproducent, som båda arbetar med forsknings- och gestaltningsprojektet Äldres mediala miljöer på äldreboenden i Norrköping.

Vem räddar räddningstjänsten? Det tredje avsnittet handlar om hur grannar, fritids-pedagoger och pappor blir allt viktigare för att öka tryggheten i socialt utsatta områden. Sofie Pilemalm, forskare vid Linköpings universitet och expert på krishantering, räddning och respons utvärderar just nu ett projekt om civila insatspersoner i Södertälje och Botkyrka. Hör också Oline Brors, sjuksköterskestudent vid LiU och frivillig sms-livräddare.

Fjärrvärme som handelsvara. Vi är beroende av kommunens infrastruktur - och tar den för given. I det fjärde avsnittet av Fakultet handlar det om den svenska fjärrvärmen – som attraktiv handelsvara på en internationell riskkapitalmarknad. Hör Dick Magnusson, forskare vid Linköpings universitet och följ med till Helsingborg som röstade nej till en utförsäljning av sitt kommunala energibolag, Öresundskraft.

Fler. Större. Mer. Varför? Av Sveriges 290 kommuner har nästan hälften färre invånare idag än på 70-talet. De små och glesbefolkade kommunerna minskar, samtidigt som de stora blir större. I det femte avsnittet av Fakultet handlar det om småkommunernas ständiga försök att växa. Men varför är det så viktigt? Och hur påverkas synen på glesbygd och stad av pandemin? Hör Josefina Syssner, kulturgeograf vid Linköpings universitet om kommunal utveckling i krympande kommuner.

Varje dag läggs också en intervju med forskarna om dagens tema ut på liu.se.

Programledare och producent är Annelie Norberg, som också undervisar i poddproduktion på Linköpings universitet. Projektledare är Jenny Ahlgren, kommunikatör på Filosofiska fakulteten vid Linköpings universitet.

Mer om samhällspodden Fakultet finns på liu.se/podcast. Varje dag med något nytt.

Mer spännande forskning på Linköpings universitet finns på liu.se/forskning.