28 mars 2024

IDEAS 2024 kommer att äga rum mellan 24-27 november i Recife, Pernambuco, Brasilien. IDEAS 2024 är en del av ett mångårigt samarbete mellan Linköpings universitet och Universidade do Federal ABC (UFABC) i Brasilien.

Campus de Santo André da UFABC,Brasil
Campus de Santo André da UFABC, Brasil.

Konferensen är en arena som sammanför de mest framåtriktade forskare för att hjälpa till att omforma världen. Konferensen kretsar kring tre delar: konferenser, workshops och sociala sammankomster.

Målet med konferensen är att skapa en öppen och inkluderande miljö som främjar innovation och samverkan mellan människor och discipliner.

Mer information finns på den engelska sidan.

Relaterat innehåll

Läs mer om samarbeten med Brasilien

Foto på kvinnlig forskarstuderande i sitt kontor.

Biogas i Brasilien en resurs som inte används

Brasilien har en betydande kapacitet att producera biogas från organiskt avfall. Men den har ännu inte realiserats. Hanna Zanatta har studerat samhällspolitiska aspekter som påverkar införandet av biogassystem.

Professor Fredrik Heintz.

LiU och Brasilien fördjupar samarbetet inom AI

Fredrik Heintz, professor i datavetenskap, blir en av två ordföranden i en ny bilateral arbetsgrupp mellan Sverige och Brasilien inom AI. Han hoppas att samarbetet kommer att leda till fler forskningsprojekt och utbyten mellan LiU och Brasilien.

Uttorkad flodstrand.

På spaning efter ett hållbart liv i Amazonas inre

Färden uppför floden tar normalt tre timmar. Men effekterna av klimatförändringarna är tydliga och resan till området Mamirauá  tar istället åtta timmar för forskarna från Linköping.