LiU-studenterna Johan Westerberg och Matilde Coppye har både tävlat och lärt sig mer om arbetslivet på en stor svensk fabrik. Foto: Privat.– Det känns som en stor förmån att få en så god introduktion till ett stort företag, säger Matilde Coppye, som nu också gör sin master-uppsats på Scania i Södertälje.
Tester och stor deltävling
Efter uttagningar med tester, intervjuer, samt en stor deltävling så har de kvalificerat sig till finalen i São Paulo. Laget består av ytterligare fyra finalister från KTH, Lund och Chalmers. Nu förbereder de sig för en tävling mot de bästa studenterna från Nederländerna och Brasilien.Vid den sista stora deltävlingen tillbringade de fyra återstående svenska lagen tre dagar på Scania-fabriken i Södertälje. De fick rundvisningar, inspirationsföreläsningar och möten med både yngre och äldre medarbetare.
– Det var värdefullt att kunna träffa människor ute i arbetslivet som kan berätta om sitt jobb, sin karriär, om deras studier och olika vägval, säger Johan Westerberg.
Hållbarhetsarbete
Före tävlingen läste de på om Scanias hållbarhetsarbete. Uppgiften de fick var att lösa verklighetsnära logistik-problem och dilemman för de två transportsätten sjö och väg. Här finns hållbarhetsproblem som hela världen står inför. Studenterna skulle återskapa en hållbar försörjningskedja med transporter på global nivå.– Vi hade tillgång till ett konferensrum på hotellet. Men det var ju väldigt mycket andra aktiviteter också, som föredrag och testkörningar med lastbilar. Första kvällen kom vi till konferensrummet klockan åtta. Och sedan satt vi där länge, säger Johan Westerberg.
Sent den natten knäckte de den vinnande lösningen.
– Vi sa bara: ”Anteckna den här idén och så går vi och lägger oss”, skrattar Matilde Coppye.
Plastprodukter och tomma fartyg
Deras idé bygger på tomma transportfartyg ute på världshaven. Mycket tillverkning av plastprodukter sker i Kina/Taiwan och produkterna skeppas till Europa.– Men inte lika många produkter går tillbaka till Asien. Fartygen åker tillbaka med bara lite last, eller helt tomma. Att fylla de här transporterna skulle vara ren vinst, ekonomiskt och klimatmässigt.
All majs används inteSedan letade de efter passande produkter för tillbaka-transporterna. Snart föll blicken på överproduktion av majs och sockerrör. Samma grödor som används i tillverkningen av bioplaster. Och världens plastprodukter görs ofta i Asien.
till mat. Mycket blir avfall
– All majs används inte till mat. Mycket blir avfall. En viss del sorteras bort och omvandlas till energi genom biogas och förbränning, säger Johan Westerberg.
Laget argumenterade grundligt för att skeppa majsen till bioplastproduktion i Asien. Exempelvis kan mark som annars måste gå till majsodling för bioplaster nyttjas till andra livsmedelsgrödor eller skog.
Klimatsmart
– Det är klimatsmart att använda avfallet från odling i väst till bioplast som inte är baserad på fossil olja. Och lastfartygen går ändå, säger Matilde Coppye.Vi vet väldigt lite om
vad som väntar oss
En avgörande del av tävlingen är ”pitchen”, alltså presentation inför jury. Reaktionen blev speciell:
– Juryn ifrågasatte vår idé väldigt lite. Och de sa tyst till varandra: ”Det där är smart och väldigt innovativt”.
Senare fick de besked. Nu har de en biljett till finalen i Brasilien som sker i slutet av mars, 2023.
– Vi vet väldigt lite om vad som väntar oss. Men vi är redan säkra på att det blir en upplevelse, säger Johan Westerberg.
Hur ser ni på att få så här koncentrerad kontakt med ett globalt företag redan under studierna?
- Att Linköpings universitet fokuserar på kontakt med näringslivet och på att träna oss i projektarbete är bara bra för oss, säger Matilde Coppye.