01 mars 2023

Tänk dig en vecka i Brasilien. Solen, stränderna – plus en global lastbilstillverkare som vill att du löser ett problem .
Ungefär så blir vårterminen för två LiU-studenter.

Studenter visar glädje över att ha vunnit tävling.
Matilde Coppye och Johan Westerberg när de fick beskedet om att de vunnit deltävlingen! Fotograf: Hasse Almqvist
Det handlar om Scanias internationella innovations- logistik- och hållbarhetstävling för studenter: Inovathon 2022. Och så handlar det om Matilde Coppye och Johan Westerberg. Matilde är från Belgien och läser sin master-utbildning i Industrial Engineering and Management vid LiU. Johan går femte året på civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi.

Två studenter vid en lastbil.LiU-studenterna Johan Westerberg och Matilde Coppye har både tävlat och lärt sig mer om arbetslivet på en stor svensk fabrik. Foto: Privat.– Det känns som en stor förmån att få en så god introduktion till ett stort företag, säger Matilde Coppye, som nu också gör sin master-uppsats på Scania i Södertälje.

Tester och stor deltävling

Efter uttagningar med tester, intervjuer, samt en stor deltävling så har de kvalificerat sig till finalen i São Paulo. Laget består av ytterligare fyra finalister från KTH, Lund och Chalmers. Nu förbereder de sig för en tävling mot de bästa studenterna från Nederländerna och Brasilien.

Vid den sista stora deltävlingen tillbringade de fyra återstående svenska lagen tre dagar på Scania-fabriken i Södertälje. De fick rundvisningar, inspirationsföreläsningar och möten med både yngre och äldre medarbetare.

– Det var värdefullt att kunna träffa människor ute i arbetslivet som kan berätta om sitt jobb, sin karriär, om deras studier och olika vägval, säger Johan Westerberg.

Hållbarhetsarbete

Före tävlingen läste de på om Scanias hållbarhetsarbete. Uppgiften de fick var att lösa verklighetsnära logistik-problem och dilemman för de två transportsätten sjö och väg. Här finns hållbarhetsproblem som hela världen står inför. Studenterna skulle återskapa en hållbar försörjningskedja med transporter på global nivå.

– Vi hade tillgång till ett konferensrum på hotellet. Men det var ju väldigt mycket andra aktiviteter också, som föredrag och testkörningar med lastbilar. Första kvällen kom vi till konferensrummet klockan åtta. Och sedan satt vi där länge, säger Johan Westerberg.

Sent den natten knäckte de den vinnande lösningen.

– Vi sa bara: ”Anteckna den här idén och så går vi och lägger oss”, skrattar Matilde Coppye.

Plastprodukter och tomma fartyg

Deras idé bygger på tomma transportfartyg ute på världshaven. Mycket tillverkning av plastprodukter sker i Kina/Taiwan och produkterna skeppas till Europa.

– Men inte lika många produkter går tillbaka till Asien. Fartygen åker tillbaka med bara lite last, eller helt tomma. Att fylla de här transporterna skulle vara ren vinst, ekonomiskt och klimatmässigt.

All majs används inte
till mat. Mycket blir avfall 
 
Sedan letade de efter passande produkter för tillbaka-transporterna. Snart föll blicken på överproduktion av majs och sockerrör. Samma grödor som används i tillverkningen av bioplaster. Och världens plastprodukter görs ofta i Asien.

– All majs används inte till mat. Mycket blir avfall. En viss del sorteras bort och omvandlas till energi genom biogas och förbränning, säger Johan Westerberg.
Laget argumenterade grundligt för att skeppa majsen till bioplastproduktion i Asien. Exempelvis kan mark som annars måste gå till majsodling för bioplaster nyttjas till andra livsmedelsgrödor eller skog.

Klimatsmart

– Det är klimatsmart att använda avfallet från odling i väst till bioplast som inte är baserad på fossil olja. Och lastfartygen går ändå, säger Matilde Coppye.

Vi vet väldigt lite om
vad som väntar oss 

En avgörande del av tävlingen är ”pitchen”, alltså presentation inför jury. Reaktionen blev speciell:

– Juryn ifrågasatte vår idé väldigt lite. Och de sa tyst till varandra: ”Det där är smart och väldigt innovativt”.

Senare fick de besked. Nu har de en biljett till finalen i Brasilien som sker i slutet av mars, 2023.

– Vi vet väldigt lite om vad som väntar oss. Men vi är redan säkra på att det blir en upplevelse, säger Johan Westerberg.

Hur ser ni på att få så här koncentrerad kontakt med ett globalt företag redan under studierna?

- Att Linköpings universitet fokuserar på kontakt med näringslivet och på att träna oss i projektarbete är bara bra för oss, säger Matilde Coppye.



Se studenternas egen video 

Här är studenten Johan Westerbergs egen video från Inovathon-äventyret i Brasilien. Klicka på bilden! (Youtube-länk) 

Så gick det för studenterna i Brasilien

Deltagarna fick samarbeta i stället för att tävla

− Häftigt att ha fått vara med om detta, och jag känner väldigt stor tacksamhet. Jag känner mig också stolt över att ha tillbringat mina fem år på just Linköpings universitet. Så sammanfattar Johan Westerberg hela upplevelsen med Inovathon Scania.

Det var i våras som han tillsammans med LiU-kamraten Matilde Coppye och ett lag sammansatt av studenter från olika svenska lärosäten fick chansen att tävla i innovation i lastbilstillverkarens arrangemang. Inovathon Scania.

De vann den svenska uttagningen och kunde resa till Scania i São Paulo i Brasilien för en final mot flera andra länder.

När de väl kom till Brasilien hade förutsättningarna förändrats.

− Scania tyckte att vi hade tillräckligt med konkurrens i semifinalerna, och att världen inte behöver mer konkurrens. I stället behövs mer samarbete. Efter att varje grupp studenter (Sverige, Brasilien, Nederländerna) hade presenterat sina lösningar från semifinalen så avslöjade arrangören att det inte blir någon mer tävling. I stället skulle vi samarbeta. Vi skulle förbättra alla våra projekt tillsammans som ett fantastiskt multinationellt team, hitta synergier mellan dem och förfina våra idéer.

Hur kände du när tävlingsuppgiften avslöjades?
− Blandade känslor. Förvirrad, lättad, förvånad, lite besviken, eftersom jag såg fram emot att tävla först. Den känslan försvann snabbt, dock. Vi var ändå glada. Det betydde att vi alla skulle kunna slappna av och kunna njuta mycket mer av tiden i Brasilien. Jag såg framemot en större gemenskap bland alla inblandade, och så blev det.

Hur var det att samarbeta i stället för att tävla?
− Roligt! Sällan man jobbar omkring 15 personer tillsammans. Vi hittade en struktur som fungerade. I bland hade vi små möten – i bland hade vi avstämningsmöten i helgrupp. Det rullade på, och jag är nöjd med alla förbättringar vi gjorde och synergier som vi hittade. Jag är nöjd med hur alla arbetat som ett lag.

Hur var Brasilien och hur var det att få den här möjligheten?
− Tio av tio poäng. Det är häftigt att ha fått vara med om detta, och jag känner väldigt stor tacksamhet. Att få träffa en ny kultur i en för mig helt ny miljö, där alla välkomnar en med öppna armar – det är trevligt! Det var händelserikt, med mycket skratt, lagkänsla bland alla studenter tillsammans. Det var ett otroligt fint välkomnande vi fick! De på Scania som tog emot oss sent på kvällen hade lärt sig våra namn. Vi fick egna hotellrum på våning 10−15, med välkomstbrev, diverse prylar och sötsaker i en ask på sängen.

Hur har hela det här arrangemanget påverkat dig?
− Inovathon var en stor anledning till jag sökte till Scanias traineeprogram. Ansökningsperioden stängde en månad efter att vi vann Sverige-finalen, och det var självklart att jag skulle söka. CV och personligt brev lade jag enormt mycket tid på – allt för att maximera mina chanser. Efter ett antal intervjuer och tester fick jag besked om att jag blivit antagen till programmet, cirka ett par veckor före resan. Jag tackade ja direkt.

Har LiU betytt något för dig i allt det här?
− Absolut. Dels all träning jag fått i problemlösning och logiskt tänkande överlag. Lärarna Pontus Cerin och Karl-Olof Bergman har varit två katalysatorer för mitt intresse för hållbar utveckling. Utan dessa två hade jag kanske inte sökt mig till Inovathon. Likaså har Uni Sallnäs skapat intresse för inköp och hållbart inköp. Utan henne vet jag inte om jag hade fått den trainee-tjänst jag fått på Scania, med inriktning mot just inköp.

− Kontakten med universitetet inför och efter resan har också varit av betydelse. Det känns som att universitetet känner en stolthet över Matilde och mig, vilket är en otroligt fin grej eftersom jag själv känner mig stolt över att ha tillbringat mina fem år på just Linköpings universitet.
Studenter glada efter att ha vunnit tävling.

 

 

 


Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Kvinna står och tittar ut över havet.

Marietta Radomska har ett livligt intresse för döden

Marietta Radomska överraskar. Hon forskar kring död och sorg men är själv livlig och full av passion för det hon sysslar med. Just nu driver hon ett projekt som handlar om ekologisk sorg. Någonstans finns en förhoppning om att förändra världen.

Polisbil, avspärrat.

Ny forskning stärker kommuners krisberedskap

Sveriges kommuner står inför stora krisutmaningar. För att möta dessa krav startar nu ett forskningsprojekt som undersöker hur ledarskapet för att utveckla och organisera förmåga till kommunal krisberedskap kan stärkas.

Gymnasieelev i laboratorium.

Styrkeprovet i LiU-labbet: Knopen mot splitsen!

Vilket håller bäst under seglingen? En knop, eller en splits? Max Zetterström som går Seglargymnasiet i Motala fick chansen att ta reda på det i sitt gymnasiearbete – i LiU:s testlabb.