23 mars 2021

Berzelius är nu Sveriges snabbaste superdator för AI och maskininlärning och finns på Nationellt superdatorcentrum vid Linköpings universitet. En donation på 300 miljoner kronor från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse har möjliggjort bygget av den nya superdatorn.

Jan-Ingvar Jönsson klipper bandet och inviger superdatorn Berzelius.
Jan-Ingvar Jönsson inviger superdatorn Berzelius. Thor Balkhed

– Det är mycket roligt, men också en stor utmaning, att Linköpings universitet tar nationellt ansvar för att koppla ihop initiativ inom högprestandaberäkning och datahantering. Vår nya superdator är ett kraftfullt tillskott för den viktiga forskningen inom bland annat livsvetenskaperna, maskininlärning och artificiell intelligens, säger Jan-Ingvar Jönsson, rektor för Linköpings universitet.

Den nya superdatorn – Berzelius – är döpt efter den framstående östgötske vetenskapsmannen Jacob Berzelius. Superdatorn är baserad på Nvidia DGX Super Pod arkitektur och har en beräkningskapacitet på 300 petaflops för AI. Det gör Berzelius till den överlägset snabbaste superdatorn i Sverige och en viktig resurs för utvecklingen av den AI-forskning som bedrivs i samarbete mellan akademi och industri.

Stärker forskningssatsningar

Marcus Wallenberg är vice ordförande i Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse som, genom en donation till Linköpings universitet på 300 miljoner kronor, har möjliggjort bygget av superdatorn:

Marcus Wallenberg och Jan-Ingvar Jönsson i videosamtal.Marcus Wallenberg, vice ordförande i Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, under den digitala invigningen av Berzelius. Foto Thor Balkhed– För forskningen i Sverige så är vi väldigt glada över att Wallenbergstiftelserna kunnat vara med och bidra till att vi nu får beräkningsinfrastruktur i världsklass på plats som kompletterar och stärker de stora forskningssatsningar vi gjort senare år inom bland annat AI, matematik och datadriven life-science, säger Marcus Wallenberg.

Forskarna som i första hand kommer jobba med superdatorn är kopplade till de forskningsprogram som finansieras av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, exempelvis Wallenberg AI Autonomous Systems and Software Program, Wasp. Anders Ynnerman är professor i visualisering vid Linköpings universitet och programdirektör för Wasp:

– Forskning inom maskininlärning kräver enormt stora datamängder som måste lagras, transporteras och bearbetas under träningsfasen. Berzelius är en resurs av en ny storleksordning i Sverige för detta ändamål som kommer att göra det möjligt för svenska forskare att konkurrera i absoluta världsfronten inom AI, säger Anders Ynnerman.

Vetenskapens framkant

Berzelius är försedd med 60 av Nvidias senaste och snabbaste AI-system med åtta grafikprocessorer i varje. Jensen Huang är Nvidias grundare och vd:

NSC:s tekniska chef Niclas Andersson berättar för rektor Jan-Ingvar Jönsson om kraften i Berzelius grafikprocessorer.Niclas Andersson, teknisk chef på NSC, och rektor Jan-Ingvar Jönsson kollar på åtta av totalt 480 GPUer i Berzelius. Foto Thor Balkhed– Genom vetenskapens historiska faser har det funnits ett instrument som har möjliggjort framstegen. Idag är det viktigaste vetenskapliga instrumentet superdatorn. Med Berzelius har Marcus och Wallenbergstiftelsen skapat förutsättningar för att Sverige ska kunna ligga i forskningens framkant. Forskare som knyts till systemet kommer att göra det möjligt för Sverige att förvandla sig från en industriell teknologiledare till en global teknologiledare, säger Jensen Huang.

Superdatorn har även nätverk från Nvidia, applikationsverktyg från Atos samt lagringskapacitet från företaget DDN. Leverans och installation har utförts av Atos. Pierre Barnabé är vice vd för Atos:

– Vi är verkligen glada över samarbetet med Linköpings universitet när det gäller leverans och installation av denna nya högpresterande superdator. Med Berzelius kommer forskare nu att ha datorkraft nog att utnyttja djupinlärning och analys för att korta databehandlingstiderna. Det kan ge forskare en djupare förståelse snabbare och på så vis hjälpa Sverige att ta itu med några av dagens stora utmaningar inom AI och maskininlärning, säger Pierre Barnabé.

Tekniska specifikationer

Berzelius innehåller 60 Nvidia DGX™ A100 system kopplade med Nvidia Mellanox™ Infiniband networking och 4 stycken DDN AI400X™ med NVMe. Atos mjukvaruverktyg Codex AI Suite stödjer forskare i att använda systemet effektivt.

Superdatorn Berzelius.Sveriges snabbaste superdator Berzelius. Foto Thor Balkhed

Tidigare nyheter om Berzelius

NSC